Kiskirály – sportos kisautó a tengerentúlról

Tizennyolc lóerővel és 50 Nm nyomatékkal licitál rá az ST-re minden idők legerősebb utcai Fiestája.

null

Ma már a szemünk sem rebben, ha egy kisautóból 200 lóerőt préselnek ki, pedig évtizedekkel ezelőtt még a fele is elég volt, hogy zsebrakétát faragjon a legkisebb Fordból. Azóta már nem a Fiesta a legkisebb a kínálatban, akkorára mégsem nőtt, hogy ennyi erő elvesszen benne. Az eredeti ST mindenkit meglepett az örömfaktorral, amit a motor-futómű-kormányzás hármasa és a rezonátorral testközelivé tett hangzás jelentett, ezt a csomagot gondolták tovább a típus 40. születésnapja alkalmából.

Ford Fiesta ST200
Fotó: Hilbert Péter/Automotor.hu

Bár túltöltéssel a 182 lóerős kivitel is képes 200 lóerő leadására, a megpiszkált 1,6-os, turbós benzines már stabilan tudja a megnövelt teljesítményt 5700 helyett 6000-es fordulaton, túltöltéssel pedig 215 lóerőre képes. Nyomatékleadása is megváltozott, a korábbi 240 Nm helyett 290-et tud, az 1600–5000 közötti tartomány helyett 2500–4000 között. A végáttételt is rövidebbre vették, 0-ról 0,2 másodperccel hamarabb éri a 100 km/órát. Ennyivel még nem végeztek, áttervezték a 15 milliméterrel leültetett ST-futóművet, a stabilizátorrudak és a lengéscsillapítók átméretezésével javítottak az útfekvésén, az áttétel lerövidítésével és a kormánycsukló átalakításával pedig közvetlenebb lett az irányíthatóság és javult a visszajelzés középállásnál.

Nem újdonság, de még mindig különleges a középkonzol formája
Fotó: Hilbert Péter/Automotor.hu

A változtatások talán nem is lennének szembetűnők, ha nem hangolták volna össze az egészet, és szokásuk szerint nem hozták volna ki a legtöbbet a konstrukcióból éppen a modellciklus végére. Mert a Fiestának ebben a formájában már nem sok van hátra a piacon. Kora érezhető az utastérben, ahol az extravagáns dizájn tartja a frontot és tereli el a figyelmet az apró központi kijelzőről, vagy a sokgombos kezelőfelületről. Utóbbi nem feltétlenül hátrány a frissebb Fordok lassú érintőképernyőjével szemben, a menü felépítése vagy a műszeregység kijelzője azonban előnyére változott az utóbbi időben.

Látványosan formázottak, de nem kényelmetlenek a Recaro ülések, sportos a vezetési pozíció
Fotó: Hilbert Péter/Automotor.hu

Mindez azonban másodlagos, hiszen az utastérben a félelmetes oldaltartású Recaro üléseké, az ST sportkormányé, a fémpedáloké és az ezüst-piros váltógombé a főszerep. Miután beindítottuk a motort, csak rájuk koncentrálunk, hiszen már az üléspozíció is sokat sejtető, kár, hogy egy bizonyos dőlésszög után billegni kezd a nagyszerű sportülés. Minden kéznél van, a messzire nyúló műszerfal ellenére sem „veszünk el” a Fiestában, sőt ezúttal a kettéosztott A oszlop sem nehezíti a kilátást. Gázadásra rögtön felpörög a motor a 2000-es tartományba, ahonnan őserővel indul meg az alig 1,2 tonnás autó. Elképesztő, de még a leszabályozás környékén is van benne szufla, amit nem fél használni.

Nem estek túlzásba a díszítéssel, a légterelő és a diffúzor is jól mutat a Fiestán
Fotó: Hilbert Péter/Automotor.hu

A teljes cikket ITT olvashatja tovább.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.