A japán legenda visszatért, hogy megmozgasson egy újabb generációt

A japán márka mindig annak megfelelően változtatott a kupé koncepcióján, ahogy a korszellem megkívánta.

null

A világ folyamatosan változik, és vele együtt változnak az autók is. Kiváló példa erre a Supra családfája, mert a Toyota mindig annak megfelelően változtatott a kupé koncepcióján, ahogy a korszellem megkívánta. A japán autógyártótól egyébként sem áll távol a teljes szemléletváltás, de a kínálat csúcsán álló sportmodell utolsó három generációjával a célközönségen is változtatott a márka az eltelt évtizedek alatt.

Halványan emlékeztet a BMW roadstereire, mégis japános a GR Supra extravagáns külseje
Fotó: Stefler Balázs / AUTOMOTOR.HU

A tavaly debütált új modellt a neve mellett csak a 3,0 literes turbómotor köti össze a Vukmann Attila gyűjteményéből származó elődeivel. A GR Supra 17 év után tért vissza a kínálatba, de a rajongók kezdeti lelkesedését hamar letörte a tény, hogy a BMW-vel közösen fejlesztett újdonság műszakilag a Z4-es rokona, és a soros hathengeres a németektől származik. Bármennyire is méltó partner a bajor márka, a japán autós kultúrkör egyik ikonja, a 2JZ motor utódja nélkül sokak szemében nem igazi Toyota az új generáció. A keleti blokk autóipara mellett a 90-es évek japán klasszikusainak rajongója és lelkes gyűjtője azonban nem ilyen szigorú, Attilát felvillanyozza a tény, hogy a Supra feltámadt, és a fotózás után el is határozta, hogy amint eléri a tizenéves kort, szerez egy megkímélt példányt a többi mellé.

Mindhárom generációban stabil tartást adó pilótaülések alapozzák meg a sportos hangulatot
Fotó: Stefler Balázs / AUTOMOTOR.HU

Minden csak nyitottság kérdése, hiszen a japánok azért kötöttek kompromisszumot az autó fejlesztése során, hogy azoknak a vevőknek is a kedvében járhassanak, akik hiányolják a vérpezsdítő típusokat a Toyota környezetbarát kínálatából. A hibridek fejlesztése mellett túl nagy költséggel járt volna egy új hátsókerékhajtású platform tervezése, ezért a GT86-oshoz hasonlóan a partnercég bevonásával csökkentették a kiadásaikat. Ettől függetlenül látható az igyekezetük, hiszen az egyedi formaterv mellett a futóművet is saját elképzeléseik szerint hangolták, illetve a motort is az utastérhez közelebb építették be, ráadásul kupé karosszériát csak a Toyota számára gyárt a Magna Steyr, a Supra ugyanis a Z4-essel közös gyártósoron, Grazban készül.

Aki elég elszántan keres, találhat néhány BMW-logót és feliratot a legújabb Suprán
Fotó: Stefler Balázs / AUTOMOTOR.HU

A Slovakiaringen szerzett tapasztalatok után meggyőződtünk róla, hogy utcai autóként is van létjogosultsága ennek a változatnak. Nobuo Nakamura külső formaterve elsöprő sikert arat a forgalomban, minden szem a Suprára szegeződik, a járdáról is utánunk fordulnak a tekintetek, leparkolni szinte lehetetlen anélkül, hogy be ne gyűjtenénk néhány elismerést. Egyértelműen pozitív benyomást tesz az autó, Toyota Supraként minden emberben bizalmat ébreszt, irigységet vagy megvetést senkinek az arcáról nem olvastunk le az autóval töltött idő alatt.

Négy személyre tervezték a harmadik generáció elegáns utasterét. A 80-as években még ritkaság volt a kormányról vezérelhető tempomat
Fotó: Stefler Balázs / AUTOMOTOR.HU

A látványos külső hatásosan fedi el a BMW technikát, és bizonyos szögekből egyértelműen a közvetlen elődjét idézi. Kissé harsány stílusa élőben érvényesül a legjobban, tucatnyi apró részlet gondoskodik róla, hogy ne törjük a fejünket azon, mekkora a hasonlóság a német roadsterrel. Nem vitás, hogy a motorháztető formájáról és az arányairól az 1995-ös Z3-as és a 2006-os Z4 Coupé is eszünkbe juthat, de annyi baj legyen, praktikus, háromajtós felépítése egyértelműen javítja a hétköznapi használhatóságát, viszont fájó pont, hogy nem költöttek az utastér egyedi kialakítására. A sötét belső minden eleme, a formák, a kapcsolók, a fedélzeti rendszer, sőt, még a kulcsa is a BMW-től származik, ami nem ad okot panaszra, de sokat elvesz az egyediségéből.

Toyota Supra A70, A80 és A90
Fotó: Stefler Balázs / AUTOMOTOR.HU

A teljes cikket ITT olvashatja tovább.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.