Fronthajtású német családi autó

Másfél évtized után koncepciót váltott az 1-es sorozat.

null

Morzsoljunk el egy könnycseppet, ugyanis a kifutó 1-es volt az utolsó hátsókerék-hajtású kompakt BMW. Bár külsejét az első két generáció esetében erősen megosztóra rajzolták, azt nem lehet vitatni, hogy a vezetési élmény tekintetében a kategória etalonja volt. Igen, de a hosszmotoros felépítés a blokk mögé beépített váltóval helyrabló megoldás, így végül az a döntés született, hogy az 1-est átállítják a Mininél is használt, elsőkerekes, keresztmotoros platformra.

BMW 118i Steptronic
Fotó: AUTOMOTOR.HU / Stefler Balázs

No, de kezdjük rögtön a lényeggel: ahhoz képest, hogy fronthajtású az újdonság, a vezetési élményre nem lehet panasz. Kormánya direkt, a futóműve pedig az arany középutat képviseli a sportosság és a komfort között, vagyis élmény vele kanyarogni. Az egyetlen, ami hiányzik, hogy gázadásra nem támaszt be a hátulja! Ha a BMW-fanoknak nem elég a szentségtörésekből, most jöjjön az újabb sokk: az 1-es benzines alapmodelljét az 1,5-ös, háromhengeres, turbós blokk hajtja. Bár rezonancia gyakorlatilag nem jut el az utastérbe, alapjáraton jellegzetes kelepeléssel dolgozik.

A nagyobb BMW-kből már ismerősek a formai elemek. A kezelhetőség jeles
Fotó: AUTOMOTOR.HU / Stefler Balázs

Csakhogy amikor elindulunk és felveszi a fordulatot, annyira elcsendesedik, hogy nagyon műértőnek kell lenni a páratlan hengerszám felismeréséhez. A hangja magasabb fordulaton – 3500 felett – aztán újra tipikus háromhengeres lesz, de a 140 lóerővel nagyon is tisztességesen megy az 18i alapmodell. Pillanatok alatt megérkezik a maximális nyomaték, a 0-100-as sprint is mindössze 8,5 másodpercig tart. A hétfokozatú, automatikus váltó (641 700 Ft) villámgyorsan kapcsol, duplakuplungos szerkezet létére pedig gyorsan veszi az irányváltási parancsokat. Csakhogy hiába az ideális fokozatkiosztás és a megfelelő erőtartalék, a 8,1 literes átlagfogyasztás csalódást keltő. Főleg, hogy mindössze 42 literes az üzemanyagtank.

A háromhengeres alapváltozat is dinamikus, de fogyasztása nem szerény
Fotó: AUTOMOTOR.HU / Stefler Balázs

Az új koncepció egészen más megvilágításba kerül, ha megnézzük a karosszériát. A trendekkel ellentétben nem nőtt, hanem csökkent (-5 mm) a hosszúság, sőt, még a tengelytávolság is kisebb 20 mm-rel. Ennek ellenére határozottan tágasabb a belső, a kizárólag ötajtós karosszériával létező 1-es négy felnőttnek is elegendő helyet kínál, és az sem mellékes, hogy a körkilátás jelentősen javult. Három centivel nőtt a hátul ülők lábtere, és bizony a négycentis szélességbeli plusz is határozottan érezhető, ahogyan a 380 literes raktér (+20 liter) is a pozitívumok közé sorolható.

A futómű hangolását jól eltalálták, éppen annyira feszes, hogy még komfortos maradjon
Fotó: AUTOMOTOR.HU / Stefler Balázs

Az eredeti cikk IDE kattintva érhető el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.