Harmadával nőtt az elektromos töltőpontok forgalma

Magyarországon 2020 folyamán összesen 7,1 GWh energiamennyiséget forgalmaztak a töltőpontokon.

null

A magyarországi elektromos autókba 7,1 gigawattóra (GWh) energiát töltöttek az autósok a nyilvános elektromos töltőpontok helyszínein tavaly, az egy évvel korábbi adatokhoz képest 25 százalékkal nőtt a töltések száma és 30 százalékkal a töltésekre fordított energia mennyisége. A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) ugyanakkor jelezte, hogy ez nem a teljes mennyiség, amit Magyarországon elektromos járművek töltésére használtak, mert a háztartási és egyéb nem nyilvános töltésnél elfogyasztott energiamennyiség nem szerepel a statisztikában – olvasható az automotor.hu cikkében.

A töltőállomásokon lévő töltőoszlopok száma folyamatosan nő. Három éve 108 volt az országban, 2019-ben 770, tavaly pedig már 1320 nyilvános töltőoszlopnál tankolhattak az elektromos autót használók – 183 magyarországi településen. A MEKH 15 új engedélyt adott ki nyilvános elektromos töltőberendezés üzemeltetésére tavaly; 2017 óta összesen 37 ilyen engedély született. A legtöbb elektromos töltőoszlop, 479 Budapesten üzemel, a fővárost követi Győr 39, valamint Kecskemét és Székesfehérvár 37-37 töltővel.

Egy elektromos töltőállomás Budapesten. Fotó: MTVA/Róka László

A hivatal közleményében hangsúlyozta, hogy folyamatosan nyomon követi az elektromobilitás fejlődését, mivel az elektromos autók használata a jövőben hatással lehet a villamosenergia-ellátás biztonságára. Az elektromos autózás növeli a villamosenergia-keresletet, de ennél jelentősebb lehet a csúcsidei igényekre, ezen keresztül az ellátásbiztonságra gyakorolt hatása. Az elektromos autók a jövőben jelentősen növelhetik a villamosenergia-csúcsigényeket, ugyanakkor a villanyautók megfelelő technikai, infrastrukturális és szabályozási háttér mellett növelhetik is a rendszerbiztonságot – emelte ki a MEKH. Az energetikai hivatal közleménye szerint az elektromosítás egyre nagyobb teret hódít a közlekedésben, köszönhetően az akkumulátoros energiatárolás fejlődésének és költségcsökkenésének. Az e-mobilitás jelentős potenciállal bír a közlekedési szektor károsanyag-kibocsátásának csökkentésében.

A közúti közlekedésről szóló törvény alapján nyilvános elektromos töltőpontok üzemeltetését és elektromobilitás szolgáltatásokat csak az energiahivatal jóváhagyásával lehet végezni. Engedélyköteles minden közterületen, közintézmény épülete mellett és közintézmény ügyfélparkolóiban, a közforgalmú üzemanyagtöltő állomásokon, a közforgalom számára nyitott magánterületen vagy nyilvános parkolóban üzemeltetett elektromos töltőberendezés. Ellenben a háztartásokban és egyéb nem nyilvános helyeken, például munkahelyeken, az elektromos jármű töltése nem engedélyköteles tevékenység – tájékoztatott a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal.

Az eredeti cikk elérhető az Autó-Motor oldalán.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.