Így vesznek rá a boltok, hogy többet költs náluk

Az üzleteknek számos ravasz trükkjük van, hogy rávegyék a vásárlót, költsön kicsit többet.

null

Ezek közül a kis átverések közül biztos, hogy már te is többet észrevettél, nem olyan nehéz leleplezni őket. Ha kicsit odafigyelünk, egyre több és több ilyet vehetünk észre, ám az is igaz, hogy sok esetben akkor is engedelmeskedünk, ha felfigyeltünk a turpisságra. És ez általában a pénztárcánknak fáj legjobban.

Vannak azonban olyan taktikák, amelyeket sokkal nehezebb kiszúrni – árulja el Dr. Julie Smith pszichológus egy TikTok-videóban. Az első trükk bemutatásához két ellenállhatatlannak tűnő tölcséres fagyit tart a kezében. A kisebbik a példa kedvéért három fontba kerül, a nagyobbik pedig nyolc fontba.

@drjuliesmithWhere have you spotted the decoy effect? ##sciencefacts ##psychologist ##psychologyfacts ##decoyeffect ##psychology ##learnontiktok♬ Say So (Instrumental Version) [Originally Performed by Doja Cat] – Elliot Van Coup

Mivel a kettő között van egy ötfontos rés, az emberek valószínűleg az olcsóbbat választanák, mivel nyolc fontot kifizetni egy fagyiért túlzónak tűnhet. Ezért magyarázza a pszichológus, hogy a boltok bedobnak egy harmadik, közepes méretet – mondjuk hét fontért.

Nem az a céljuk, hogy a közepest vedd meg, hanem hogy a nyolcfontos tölcsért kedvezőbb színben tüntessék fel.

A figyelemelterelő közepes tölcsér miatt a legnagyobbat (és legdrágábbat) jobb üzletnek fogjuk látni, mert nélküle csak a kicsi és a nagy közötti – elég nagy – különbséget látnánk.

A középsővel a képben azonban arra figyelünk, hogy a közepes és a nagy között csak egy font a különbség, így a nagy sokkal jobban megéri.

Bár a példát fagyival mutatta be, a legtöbbször kávézókban vagy gyorséttermekben figyelhetjük meg ezt a trükköt.

A boltok persze nemcsak a méretekkel, hanem száz más dologgal is át tudnak verni minket.

A kép illusztráció
Fotó: Pexels

Például, ha kicsit körbenézel, azonnal kiderül, hogy szemmagasságban mindig azok a termékek vannak, amelyekből nagy profitot lehet szerezni. Mivel ezeket látod meg először, (hiába van alternatívájuk) könnyen elképzelhető, hogy csak bedobod a kosárba anélkül, hogy lehajolnál az eggyel olcsóbb verzióért.

Azt is észrevehetted, hogy megpróbálnak az összes soron végigvinni, mire azt az egy bizonyos dolgot megtalálod (vagy hogy mindent megtalálj), ami a vacsorához kell. Minél több időt töltesz ugyanis a boltban, és minél több soron végigsétálsz, annál valószínűbb, hogy bedobsz még egy-két dolgot a kosárba.

Ezeket a trükköket nem olyan nehéz kiszúrni. A kérdés, hogy akkor is a nagy méretet választod-e, ha már észrevetted.

Az eredeti cikket ITT érheti el.

Kiemelt kép: Pexels

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.