Praktikus felépítésű angol elektromos luxusautó

A 2019-es Év Autója mindent egy lapra tett fel, de vajon mindez elég, hogy megreformálja a villanyautók piacát?

null

Az Autó-Motor magazin először 2017-ben számolt be arról, hogy a Jaguar egy nagyszabású fejlesztés végén jár. Az akkor még tanulmányautóként bemutatott I-Pace piacra dobását két éven belül ígérték az angolok, akik nem csak ehhez tartották magukat, a külső-belső formatervet és a hajtásláncot is szinte változtatások nélkül küldték gyártásba. Az elektromos és a luxusautók piacát is egy csapásra felkavaró újdonságra nagy szüksége volt a Jaguarnak, mert bebizonyította, hogy a patinás márkának van kézzelfogható jövőképe. Meg is választották a 2019-es Év Autójának.

Jaguar I-Pace EV400 AWD
Fotó: Hilbert Péter / AUTOMOTOR.HU

Ezzel elsősorban a cégcsoport tettrekészségét és a fejlesztés irányát értékelték, hiszen nem egy széles körben elérhető modellt, hanem egy luxuscikket díjaztak. Ennek oka, hogy a friss fejlesztések elterjedését többek között azok a vevők mozdítják előre, akik megfizetik az árát, és hiába létezett már a múlt század elején, az elektromos hajtásnak még sokat kell fejlődnie ahhoz, hogy mindennapossá válhasson. A Jaguar egy fontos lépést tett ebbe az irányba.

A Teslához hasonlóan a Jaguar is kínál vezeték nélküli szoftverfrissítési lehetőséget. A saját kijelzővel rendelkező hőfokszabályzóval lenyomva az ülésfűtés és -hűtés, meghúzva a szellőzés intenzitása is beállítható
Fotó: Hilbert Péter / AUTOMOTOR.HU

Az I-Pace egyik különlegessége, hogy az alapoktól villanyautónak tervezték, így kihasználva az alternatív hajtás előnyeit. Megváltoztatták a karosszéria arányait, a hagyományosan hosszú orr helyett előretolták az utasteret, a lehető leghosszabbra nyújtották a tengelytávot, rövidre szabták a túlnyúlásokat, és kupésan lecsapták a tetőt. Szabadidő-autónak szánták, mégis az áramvonalasabb, crossover felépítés mellett döntöttek. Több, izgalmas aerodinamikai trükkel sikerült elérni a 0,29-es alaktényezőt. A képeken nem egyértelmű, a valóságban viszont első ránézésre feltűnik, hogy kompakt arányai ellenére kifejezetten testes autó az I-Pace, még a 20 colos felnik sem tűnnek rajta túlméretesnek.

A CCS típusú csatlakozón keresztül 50 kW-os oszlopról két óra alatt 100%-ra tölthető az akkumulátor
Fotó: Hilbert Péter / AUTOMOTOR.HU

Formaterve a legújabb Jaguar részletekből épül fel, mégis egyedi és futurisztikus. Éppen annyira lóg ki a forgalomból, hogy felkapják rá a fejüket a luxusautók sofőrjei, és eléggé elrugaszkodott ahhoz, hogy felkeltse a villanyautók rajongóinak figyelmét. Pozitívum, hogy kifejezetten praktikusnak szánták, ezért nem pusztán az utasteret, hanem a csomagtartót is úgy képezték ki, hogy minél tágasabb legyen. A nagy helyigényű töltőkábelt például az elöl kialakított, 27 literes rekeszben tüntethetjük el. A hátsó raktér alapesetben is 656 literes ráadásul az akkumulátorokat a padlóba építették, így sem a bent ülőktől, sem a csomagoktól nem rabol helyet a hajtáslánc, pedig két elektromotor került az I-Pace-be.

Biztonságot sugall az I-Pace utastere. Bőséges a helykínálat, igényes a belső. A nagyméretű üvegtető csak sötétített, nem árnyékolható. A multimédiás eszközök töltésére szánt USB-csatlakozókat az ülés háttámlájába rejtették
Fotó: Hilbert Péter / AUTOMOTOR.HU

Egyik az első, másik a hátsó tengelyt hajtja, így rögtön összkerékhajtású is az autó. A 400 lóerőt és 696 Nm nyomatékot mozgósító Jaguarnak aszfalton is szüksége lenne erre az extrára, az elektromos részegységek alapos szigetelése után azonban adta magát a lehetőség, hogy akár patakokat is át lehessen vele szelni. Ezt a légrugós, szintszabályzásra képes futómű teszi lehetővé, amely gombnyomásra olyan magasra emeli az I-Pace-t, mintha nem is Jaguar, hanem Land Rover lenne. Mivel ilyesmire ritkán van szükség, a hatékonyság jegyében nagyobb tempónál automatikusan csökken a hasmagasság.

A padlólemezbe épített akkunak köszönhetően az I-Pace csavarodással szembeni ellenállása a legnagyobb a márkán belül, súlyelosztása 50-50% az első és a hátsó tengelyen
Fotó: Hilbert Péter / AUTOMOTOR.HU

A teljes cikket ITT olvashatja tovább.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.