Száguldozó motorosok okoznak konfliktust a Mátrában

Kezdődik a motorosszezon, és újra fellángolnak az indulatok Parádsasvár térségében.

null

Tavaly közel ötven személyi sérüléssel járt közúti közlekedési balesetet okoztak motorosok a megyében, négy halálos tragédiával végződött. A Parádsasvár környéki lakosok és a Mátrát felkereső motorosok között régóta éleződő ellentét szeptemberben vált nyílt konfliktussá. Parádsasvár, Parád és Bodony vezetése a rendőrséghez benyújtott petíciójukban követelték, hogy a közutat fülsértő motorbőgés közepette versenypályának tekintőket tiltsák ki a 24-es számú főút Galyatető-elágazás és Parádsasvár-elágazás közötti szakaszáról. Az ellenoldalon hatalmas volt a felháborodás, de ősszel a rendőrség közvetítésével egyeztetés indult. Holló Henrik parádsasvári polgármester szerint minden szándéknyilatkozat ellenére napok óta ott folytatódik minden, ahol tavaly abbamaradt.

– Újra elözönlötték az utat az idejüket mérő, versenyszerűen száguldozók. A balesetveszély mellett az állandó motorbőgés is probléma. Mi üdülőfalu vagyunk, a csend, a nyugalom jelentené megélhetésünket – méltatlankodott Holló Henrik. – Az őszi petíciónkkal annyit elértünk, hogy a rendőrség fokozott ellenőrzést ígért. A közút viszont semmit sem tesz, még sebességkorlátozó táblákat sem helyezett ki, pedig kértük. A motorosok azt mondják, egy fegyelmezetlen töredékükről van szó, akikkel nem lehet mit kezdeni. Érthetetlen, miért kell újra és újra meghalni egy fiatalembernek, hogy mindenki észre térjen.

A kép illusztráció
Fotó: Pexels

Csapó Zoltán, a Motoros Érdekvédelmi Egyesület elnöke megerősítette, hogy levélben egyeztetett és tárgyalt is a három községet képviselő polgármesterrel.

– A járműveinknek ma már csak minimális százaléka hangos, a zajszint mérését műszaki vizsgán nem lehet kikerülni. Komoly büntetésre, a forgalmi engedély elvételére is számíthat, akit bőgő kipufogódobbal elfognak a rendőrök. Napjainkra tömegek közlekedési eszköze és kikapcsolódása lett a motorozás. A csoportos tiltás már nem megoldás. Olyan minimális, felelőtlen kisebbség okozza köreinkben is a problémát, amilyen az élet minden területén létezik. Mi mindig partnerek vagyunk a helyzet normalizálásában, de az egyedi, kirívó esetekkel szemben csak a rendőrség fellépése hatékony. Remélem, egyszer mindenki elég érett lesz ahhoz, hogy a járművére üljön – bizakodott Csapó Zoltán.

Krisztián Róbert káli motoros szerint nem a tapasztalt vezetőkkel van gond.

– Mi régen először kisebb gépeken, Simsonon, MZ-n megtanultuk a vezetéstechnikát – hangsúlyozta Krisztián Róbert. – Ma sokan rögtön csúcskategóriás kétkerekűt kapnak a szüleiktől. Bivalyerős motorra ülni rutin, s a túl fiatal életkorból fakadóan, felelős gondolkodás nélkül, életveszélyes. A motorozás szabadságélménye, szerintem, nem függ a sebességtől. Az ifjak azonban könnyen sebességfüggőkké válnak. Ha ez adrenalinfüggőséggel párosul, szándékosan keresik a veszélyt, az extrém helyzeteket. A megemelkedett adrenalinszint miatt nem érzik a félelmet, s nem fogják fel, mekkora veszélynek teszik ki önmagukat és a többi közlekedőt.

A sebességkorlátozás nem indokolt

Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője arról tájékoztatott, hogy társaságuk tavaly novemberben a 24-es főút érintett szakaszán három helyszínen helyezett ki fluorneon sárga háttérrel ellátott, balesetveszélyes helyre figyelmeztető táblákat. A motorosok esetében a nagy hanghatást okozó, hatezer fölötti fordulatszámok már a 100 kilométer/óra feletti sebességtartományban vannak. Túlszabályozás lenne a megengedett 90-es sebesség korlátozása. A gyorsaság és zajkibocsátás ellenőrzésére nincs jogosultságuk. Nem rendelkeznek a szabálytalanul nagy sebesség elérését fizikailag lehetetlenné tevő eszközökkel. A szabálytalanságok visszaszorítását csak állandó ellenőrzésekkel, hatósági intézkedésekkel lehet elérni, ami a rendőrség hatáskörébe tartozik.

Az eredeti cikket ITT érheti el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.