Variációk egy témára, avagy a fogyasztáscsökkentés negatív oldala

A fogyasztáscsökkentésről és a gyorsszolgálatról szóló írás először az Autó-Motor 1980/21-es számában jelent meg.

null

A fogyasztáscsökkentés és a gyorsszolgálatról szóló írás először az Autó-Motor 1980/21-es számában jelent meg. A rosszból jót, a jóból még jobbat alkotni természetes vágya az embernek, de a jóból rosszat készíteni megbocsáthatatlan bűn. Az életben azonban számos esetben tapasztalhatjuk, hogy a jó szándék olykor a visszájára fordul. Nem is kell hozzá rossz hajlam, esetleg nemtörődömség, hogy a meggondolatlanságból több kár származzék, mint haszon – olvasható az Autó-Motor cikkében.

A gázpedált nyomni tudni kell

Az autójavító iparban is találkozhatunk sok olyan meggondolatlan cselekedettel, amely mindenképp az autóst sújtja. Hogy csak a legaktuálisabbat említsük, itt van például az energiatakarékosság. Se szeri, se száma a különböző műszaki megoldásoknak, amelyeket ma benzinspórolás céljából eladásra kínálnak. Most nincs szándékunkban szót ejteni a benzinmegtakarító szerkezetek hasznosságáról, hiszen ha valamilyen szerkezetet a szakértők gyártásra javasolnak, az bizonyára jó is.

De engedjenek meg olvasóink egy megjegyzést: minden autósnak az a lába a legjobb benzinmegtakarító készülék, amellyel a gázpedált nyomja. Már számos alkalommal elmondtuk ilyen irányú tapasztalatainkat, mégis úgy érezzük: nem sok eredménnyel. Pedig a meggondolatlan autóvezetés eredménye esetleg több liter többletfogyasztás. Hiába bármilyen barkácsolás a porlasztón és környékén, az ésszerű gázpedálkezelést ritkán lehet pótolni holmi segédberendezésekkel.

Dilettáns fogyasztáscsökkentés

Apropó, barkácsolás. A közelmúltban kaptunk egy csomagot és benne egy halom alkatrészt. Beküldője Péter Imre autószerelő mester, az AFIT III. sz. Autójavító dolgozója. Vállalata üzemében karburátorszereléssel foglalkozik. Munkája során összegyűjtötte és elküldte a „barkácsolók” eredményeit. Nem véletlenül tettük a szót idézőjelbe, a mesteremberek valóban rossz úton járnak.

A fogyasztáscsökkentésről és a gyorsszolgálatról szóló írás először az Autó-Motor 1980/21-es számában jelent meg.
Fotó: AUTÓ-MOTOR

Tudjuk, hogy a mai üzemanyagárak takarékosságra intenek, de ész nélküli kísérletezésekbe azért ne fogjunk. Sok helyen foglalkoznak ma már üzemszerű porlasztóbeállítással, mégis ennek ellenére sokan szeretnek belepiszkálni a karburátorba. Sok, csak hallomásból ismert módszert próbálnak ki a szerencsétlen alkatrészen, és az eredmény olykor lesújtó. Képeinken látni az egyes „mestermunkákat”, a csalhatatlan, fogyasztáscsökkentő fűrésznyomokat. Van, ahol a fúrógépnek jut osztályrészül e nemes feladat. És még sorolhatnánk a barbár beavatkozási módszereket.

A szűkítőtorok fuserálása különböző variációkban. De minek is fűrészelik be az alkatrészt? A szűkítőtorok legalsó éle a porlasztótorok legszűkebb keresztmetszetének a közepén van. Itt a legnagyobb a szívóhatás. A fuserálók törekvése az, hogy az a szívóhatás gyengébb legyen, tehát a beáramló levegő kevesebb üzemanyagot szippantson a szívótérbe. A csökkentést különböző fűrészelési módosításokkal kívánják elérni. De egy adott fordulatszám eléréséhez – és a megfelelő sebességhez – mindenkor az optimális keverékmennyiség szükséges. Ha azonban megcsonkítjuk a szűkítőt, a keverék csak magasabb fordulatszámon lesz optimális. A spórolásból tehát nem lesz semmi, sőt a motor működésében lépnek fel nehézségek.

A lelkiismeret háborgása

Amiért Péter Imre begorombult, az a Lada szűkítőtorok „alakítgatása”. Ezt az alkatrészt nem könnyű pótolni. Nem romolhat el, ezért belőle a túlzott behozatal fölösleges. Hogy a szűkítőtorkon végzett bármilyen beavatkozás milyen következménnyel jár, arra nézve az ábrák és aláírásaik szolgálnak felvilágosítással. A képzelt fogyasztáscsökkenést 14-16 literes túlfogyasztás, a sima, rángatás nélküli indulást pedig megtorpanás váltja fel. További kommentár, úgy hisszük, nem szükséges.

Nem boszorkányság kell hozzá, csak szakértelem

A beküldött alkatrészekkel együtt levél is érkezett, amelyből tanulságként idézzük a következőket:

– Az ideális fogyasztási értékre beállítani a Lada porlasztóját, nem művészet. Lehet a fogyasztáson javítani, csak hozzáértés, a szerkezet pontos ismerete és lelkiismeret kell hozzá. Mi itt, a Miskolci úti üzemben, be tudjuk bizonyítani állításunk igazát, csak az autósok bízzanak bennünk.

Sajnos nemcsak a porlasztó bütykölésekor tapasztalhatunk „csalhatatlan” módszereket. Számos esetben az elektromos berendezések is áldozatul esnek a barkácsolásnak. A kényszer még kényszermegoldást is szülhet, de ha nem a kényszer diktálja, a hibás megoldás nem megoldás. * Nemcsak elméletben, hanem gyakorlatban is szereztünk tapasztalatokat. Kint a Miskolci úton alkalmunk volt meggyőződni Péter Imre igazáról. Sőt, mi több, a gyorsszolgálat eddigi működéséről is képet kaptunk. Lapunkban már hírül adtuk, hogy törzsügyfelei részére a vállalat munkaszüneti napokon ingyenesen segítséget nyújt. Hogy mi ez a szolgáltatás tulajdonképpen, erről kaptunk tájékoztatást.

A teljes cikk ide kattinttva érhető el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.