Vörös szőnyeg, különkiadások és reflektorfény

A márka 100. évfordulóját ünneplő különlegességekkel állítja reflektorfénybe aktuális modelljeit.

null

Bár az első Mazda személyautó csak 1960-ban gördült ki a hirosimai üzemből, a márka gyökerei egészen az 1920-ban alapított Toyo Cork Kogyo szerszámgyártóig nyúlnak vissza. A cég egyik alapítója Juijiro Matsuda volt, aki mindenáron be akart törni a járművek piacára. Az első kézzelfogható eredmény az 1931-ben debütált háromkerekű Mazda-go volt, amelyet a II. világháború után újabb haszonjárművek követtek, majd jött a nagy váltás: bemutatkozott az R360-as kei car, amely igazi legendává vált.

Nem véletlen, hogy az Edition 100 különkiadások is ezt a típust idézik, a fehér karosszériás, bordó tetős ősre tökéletesen rímel a mostani színválasztás. A 3-as és 6-os esetében viszont nem a tető, hanem a teljes beltér, még a padlóborítás is burgundi vörös színben pompázik! Bevállalós, annyi szent, ilyen harsány színeket a tömeggyártók még különkiadásoknál sem szoktak bevetni, de ezzel a belső hangulattal azokhoz a rajongókhoz szólnak, akiket megérint a márka történelme. És bizony nem csak a színek és az évfordulót hirdető plakettek utalnak a múltra, a fejtámlákon és a kulcson egészen különleges logót láthatunk, lényegében a Toyo Cork Kogyo kerek emblémáját ötvözték a Mazda jelenlegi márkajelzésével.

Mazda3 Skyactiv-X186 Edition 100 és Mazda6 Sportkombi Skyactiv-G194 AT Edition 100
Fotó: Stefler Balázs

Bár a hangulat a 3-asban és a 6-osban is nagyon hasonló, a vezetőülésben rögtön feltűnik, hogy más célcsoportnak szólnak. A 3-asban szinte körülöleli a sofőrt a műszerfal, és érződik, hogy a vezetési élményé a főszerep. Nemcsak azért, mert a bunkerszerű második sor miatt hátul nem különösebben jó utazni, hanem azért, mert a közvetlen kormány, a tankönyvbe illően kapcsolható kézi váltó és a Skyactiv-X motor hármasa nagyon meggyőző. A 2,0 literes, 186 lóerős motor technikai értelemben igazi kakukktojás a piacon, hiszen a dízelekhez hasonló, 16,3:1 sűrítési viszonnyal és szegény keverékkel dolgozik, amely közvetlenül a hengerbe, a gyújtógyertya mellé befecskendezett, a nyomást és a hőmérsékletet is megnövelő benzin hatására lobban be.

A szikravezérelt öngyulladás optimális működéséhez beépítettek egy kompresszort is, amely a beszívott levegő mennyiségét és állandó nyomását biztosítja. Szó sincs arról, hogy úgy megindulna, mint egy turbós motor, inkább egy klasszikus szívó erőforrásra emlékeztet a karaktere, vagyis alapjárat közelében kissé bágyadt és egyértelműen magas fordulaton van elemében. Érdekes, de a technikai okosságokból és a lágyhibridségből a vártnál szerényebb fogyasztáselőny származik. A 7,8 literes tesztátlag nyilván nem rossz egy 186 lóerős benzines autótól, de ha azt mondom, hogy a középkategóriás 6-os kombi, villamos rásegítés nélkül, 194 lóerős, 2,5 literes szívómotorral és automatikus váltóval 8,5 litert kért, már rögtön más a helyzet.

Mazda3 Skyactiv-X186 Edition 100 és Mazda6 Sportkombi Skyactiv-G194 AT Edition 100
Fotó: Stefler Balázs

Igen, ez a Mazda egyik legjobban sikerült hajtáslánca, és nem csak a fogyasztás miatt. Azt leszámítva, hogy hidegindításnál zavaróan magas az alapjárata egy ideig, nem lehet belekötni. Egyrészt finoman jár, másrészt feltöltés nélkül is nyomatékos. Sőt, ha pörgetjük, van benne némi sportosság is, pedig az erejét egy kissé komótosan, de annál lágyabban kapcsoló hagyományos, hatgangos automatikus váltó osztja be. Rugózása ugyan a 6-osnak is feszes, és kategóriatársaihoz viszonyítva kifejezetten élénk a kormányzása, kiváló utazóautó. Ülései hosszú úton is kényelmesek, helykínálata és praktikus csomagtere miatt családi kocsiként remekel.

Mivel az Edition 100 változatok a 3-as és a 6-os esetében is kizárólag az elérhető legerősebb motorral rendelhetők, értelemszerűen minden szempontból a kínálat csúcsán foglalnak helyet. Ennek megfelelően alakul az árazás is, a 3-as 10 576 800, míg a 6-os kombi 13 149 900 Ft-tól vihető haza. Bár a kompakt modell ár-érték arányban közel sem áll olyan jól, mint a 6-os, meg kell hagyni, hogy az Edition 100-as modellek 267 000, illetve 390 000 Ft-os többletköltsége a tízmillió feletti árkategóriában egészen barátinak mondható.

A teljes cikket ITT érheti el.

Kiemelt kép: Stefler Balázs

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.