Szilárd alapokon – 530e xDrive és 530d Touring xDrive összehasonlítás

A bajorok kínálatának legnagyobb múltra visszatekintő modelljét hibrid és dízel kivitelben tettük próbára.

null

A Neue Klasse 1962-es bevezetése óta tart a felső-középkategóriás sorozat karrierje, és az elmúlt csaknem 60 év alatt az 5-ös BMW megőrizte jelentőségét. Mindegy, milyen kategória felé nyitottak a bajorok, állandó viszonyítási pont maradt. Az aktuális, G30-as generáció megjelenését úgy frissítették, hogy közben megtartotta klasszikus, sportos eleganciáját. Ez azt jelenti, hogy ugyanannak a vevőkörnek szól, mint az elődei, és arról is árulkodik, hogy a BMW továbbra is igyekszik minden igényt kielégíteni.

Egyre inkább versenyképesek a BMW hibrid hajtásláncai. A hathengeres dízel azonban minden szempontból remekmű Fotó: Stefler Balázs

Az 5-ös formaterve még mindig az egyik legharmonikusabb a márkánál, akár a limuzint, akár a Touringot választjuk, ismerős arányokat és letisztult vonalvezetést kapunk modern köntösbe csomagolva. Az egyik leglátványosabb újdonság, az L alakú nappali menetfénnyel feldobott, LED-es fényszóró, illetve az új, sötétebb árnyalatú, szintén LED-es hátsó lámpa, de a vesék és a lökhárítók is megújultak. Ahogy kívül, úgy belül is természetesnek hatnak az újítások, a 12,3 colos központi kijelzővel kiegészített, iDrive 7-es infotainment rendszer, vagy a részben érintésérzékeny, mégis dedikált gombokkal működtethető szellőzés. A gesztusvezérlés csak hab a tortán, a tengernyi funkció szinte mind magától értetődően használható, ahogy az egy ilyen kaliberű autótól elvárható. Helykínálata is megfelel a kategóriának, bár nem a tágassága, inkább a kényelme számít nagyvonalúnak.

Aprólékosan beállítható ülései prémiummodellhez hűen hosszú távon komfortosak. Mégsem a többmilliónyi extra vagy az anyaghasználat teszi szerethetővé az 5-öst, hanem a felismerés, hogy a mérnökök nem feledkeztek meg arról, mi vonzza a vásárlókat egy BMW kormánya mögé. Az átlagon felüli vezethetőség fontos eleme a tökéleteshez közel álló vezetési pozíció, a jó kilátás, és persze a mechanikai felépítés, ami a szoftverek világában is rátermett hardvert kíván. Elődjénél atletikusabb felépítésének hála sportos típushoz méltó a kezelhetősége, a direkt kormányzás, az xDrive összkerékhajtásnak köszönhetően bőséges tartalékokat rejtő tapadás és a kiváló futómű mindent megtesz, hogy fülig érjen a szánk, miközben kipihenten jutunk el úticélunkhoz. Bármelyik hajtáslánc mellett döntünk, érezni fogjuk az élménydús kilométerekért tett erőfeszítéseket, pedig a két változat műszakilag jelentősen különbözik egymástól.

A limuzin csomagtartója a szűk nyílás és a hibrid hajtás miatt is hátrányban van a dízel Touringéval szemben
Fotó: Stefler Balázs

Az 530e jelű plug-in hibrid a mai korszellemnek megfelelő ultramodern zöldautó, az 530d pedig egy klasszikusabb, soros hathengeres dízel. Előbbi elméletben a tökéletes jármű megtestesítője, hiszen 140 km/órás tempóig villannyal közlekedhetünk, majd ha kifogy a szufla az akkuból, működésbe lép a 2,0 literes, négyhengeres benzines turbómotor. A 292 lóerős rendszerteljesítményű modell nemcsak gyors, hanem működési kultúrája is elismerésre méltó, a motor újraindításánál zongorázni lehet a különbséget a BMW korábbi generációs hibridjeihez képest. Az éremnek persze van egy másik oldala. A gyári adatokhoz képest eleve kevesebbet, körülbelül 35 kilométert tudtunk megtenni városban elektromosan, másrészt a 46 literes üzemanyagtank miatt az 530e kombinált hatótávolsága sem éri el a 600 kilométert. Bezzeg az 530d! A 48 voltos rásegítéssel támogatott, immáron biturbó sorhatos dízellel könnyedén autózhatunk 900 kilométert egy tankkal.

Ugyan a teljes tesztprogram során a plug-in hibrid (lemerült akkuval) és a dízel között mindössze egy decis fogyasztáskülönbséget regisztráltunk a vegyes hajtású modell javára, a 8,0 és 8,1 l/100 km-es átlagok némi magyarázatra szorulnak. Ahogyan városban nagyjából 20%-os előnybe kerül a 30e, úgy veszti el fórját autópályán vagy országúton a lehengerlő dízellel szemben, ugyanis a 30d állandó 130 km/órás tempónál már közel 2,0 l/100 km fogyasztáselőnyre tesz szert. A 650 Nm-es nyomaték miatt 100-120 km/órás sebességről is könnyedén gyorsít a gázolajos, és közben a sorhatos fülbemászóan duruzsol. Amíg a kissé steril 30eben alig hallható a motor, itt mindig van egy jellegzetes moraj. Bár a dízel teljesítményétől és karakterétől tényleg hasra esik a legtöbb autórajongó, nem véletlen, hogy a zöld rendszám révén a cégautóadó alól is mentesülő hibrid 5-ösök egyre népszerűbbek. A 30e hajtáslánc alig 200 ezer Ft-tal drágább a 30d-nél, ami a 19 millió Ft feletti indulóáraknál tényleg csak jelképes felárnak tekinthető. De nincs is ennél kedvezőbb helyzet, hiszen nem a jelentős árkülönbségek, hanem saját preferenciái alapján hozhatja meg döntését két kiváló termék között a vásárló!

A teljes cikket ITT érheti el.

Kiemelt kép: Stefler Balázs

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.