Tovább szárnyal – 100 éves a legendás olasz motor márka

A patinás olasz cég a legek márkája a nemzetközi motorozás történetében.

null

A Guzzi a legrégebbi ma is létező európai márka, 100 éve alatt ötször volt tulajdonosváltás. Technikailag 3 nagyobb korszaka volt: 1946 előtt csak négyütemű gépeket gyártott, majd kétütemű motorokat is készített, 1965-ben pedig kijött az első olyan motorjával, ahol a 90 fokos V2-es blokkot hosszirányban helyezték el a vázban. A Guzzi azóta elsősorban léghűtéses V2-es motorjairól nevezetes, a legendás erőforrást a márka leghíresebb tervezőmérnöke, Giulio Cesare Carcano alkotta meg.

A Moto Guzzi története az első világháborúba nyúlik vissza. Három katonatárs Velencében teljesített szolgálatot az olasz légierőnél. Giorgio Parodi és Giovanni Ravelli pilóta volt, Carlo Guzzi pedig a gépszerelőjük.

A repülésnél azonban jobban vonzódtak a motorozáshoz, saját motormárkát is megálmodtak.

1919-ben már el is készült első prototípus motorjuk, az egyhengeres G. P. 500-as. Gyártását azonban már csak a Guzzi-Parodi páros élhette meg, mivel Ravelli 1919-ben egy berepülésnél lezuhant és szörnyethalt. Ravelli emléke azonban örökre megmaradt. 1921. március 15-én Genovában Guzzi, Parodi és Parodi édesapja, Emanuele Vittorio Parodi – a hajózási vállalkozó hitelezte fiának a cég elindítását – megalapította a Moto Guzzit, amelynek emblémája Ravelli tiszteletére egy széttárt szárnyú sas lett. A sas az olasz légierő jelképe volt az 1. világháborúban.

A Moto Guzzi első motorja, a Normale a G.P. 500-as tervei alapján készült el 1921-ben.

A motor egy négyütemű, egyhengeres, felső szelepvezérlésű, fekvőhengeres, 498 köbcentis gép volt, 8 lóerővel. Ez volt a világ első olyan motorja, amelynek középsztendere volt.

Moto Guzzi Normale 500
Fotó: FLICKR

A márka, amelynek gyára a mai napig a Comói-tó partján, Mandello del Larióban található, elsősorban az egyhengeres gépekre fektette a hangsúlyt, amelyek fejlesztése szoros kapcsolatban állt a versenysporttal. A négyszelepes, 500-as C4V 1924-ben az Európa-bajnokság első idényében azonnal bajnok lett. Aztán 1927-ben kijött a Moto Guzzi GT, amely szintén történelmi jelentőségű a motorkerékpározás fejlődésében. Carlo Guzzi testvére, Giuseppe egy 6000 kilométeres túraversenyt teljesített Norvégia legészakibb pontjáig a GT-vel. Ez a gép egy csapásra világhírnevet adott a Moto Guzzinak.

A teljes cikket ITT olvashatja tovább.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.