Teszteltünk egy győri specialitást

Ez a motor szerencsére nem esett a környezetvédelmi előírások áldozatául, sőt, egy új típusba is beépítették.

null

Az elmúlt két évtizedben sok különleges Audi hagyta el a győri gyártósort, köztük a TT és az A3-as sportos változatai, melyek orrába a helyi specialitásnak számító öthengeres került. Ez a motor szerencsére nem esett a környezetvédelmi előírások áldozatául, sőt, egy új típusba, a Cupra Formentor csúcsváltozatába is beépítették. A hagyományos felépítésű, 2,5 literes turbómotor a maga 400 lóerős teljesítményével és 480 Nm nyomatékával ugyan átlagosnak számít ebben a szegmensben, az a plusz egy henger olyan egyedi karakterisztikát biztosít, amit nem lehet számokban kifejezni. A négyhengeresekhez képest elsősorban a teljesítményleadása, illetve a speciális gyújtási sorrendből (1-2-4-5-3) származó működési kultúrája teszi egyedivé, nem is szólva jellegzetes orgánumáról, amely szintén nagyon fontos egy sportváltozat esetében.

Valódi, két oldalon kivezetett csövek bújnak meg a formatervezett kipufogóvégben, nem is rejtik el az öthengeres hangját

Fotó: László Gyöngyi/Balogh Bence

A Q3 Sportback egy gyöngyszem az SUV-k között, a hasonló BMW-k és Mercedesek után a németeknek először sikerült úgy megvalósítani a kupésan lejtő tetővonalat, hogy ez a húzás barátságosabbá tegye az összképet, valamint ne menjen a használhatóság rovására. Ami a külsőt illeti, harmonikus és természetes látványt nyújtanak a Sportback kivitelek, a Q3-asnak is jól áll a klasszikus ferdehátú kialakítás. Csomagtartója változatlan, 530 literes, az 5 cm-rel alacsonyabb tető érdemben nem befolyásolja a hátsó fejtér méretét sem. A különbség akkor jelentős, ha a hátsó üléseket ledöntve nagyobb tárgyakat szállítanánk, ilyenkor 1525 helyett csak 1400 literrel és egy kevésbé szabályos alakú raktérrel gazdálkodhatunk. Aki az RS-sel szemez, egy dinamikusabb formájú autót kap az 500 000 Ft-tal drágább Sportback modellel, melyen jobban érvényesülnek a csúcskivitel látványelemei, a jó arányérzékkel megtervezett lökhárítók, a lakkfekete hűtőrács, a szürke dekorbetétek, a hátsó légterelő, a diffúzort imitáló betét a kipufogóvégekkel és a tesztautón 20 helyett 21 colos könnyűfém felnik, mögöttük az elöl 375, hátul 315 mm átmérőjű tárcsákhoz tartozó piros féknyergekkel. A feláras, Gleccser-fehér metálfényezéssel is jól mutat, de Turbo-kéket, Kyalami-zöldet, Pulzus narancssárgát is kérhetünk, és 977 900 Ft-os felárért akár egyedi színt is kevertethetünk hozzá.

Feláras, 21 colos felniket kapott a tesztautó. A sportfutómű feszes, de jó minőségű úton elfogadható a rugózási komfort
Fotó: László Gyöngyi/Balogh Bence

Bár a Q3-as önmagában ugyanolyan lehengerlő látványt nyújt, mint nagyobb testvérei, éppen a kompakt méretei teszik szimpatikussá. A beszállást megkönnyíti, hogy a 10 mm-es ültetés ellenére az ülések viszonylag magasan vannak, így sem leereszkedni, sem felmászni nem kell, azonban a hátra beszállóknak már érdemes lehajtaniuk a fejüket a lejtős tető miatt. Odabent elöl-hátul jól el lehet helyezkedni, átlagos testalkatú felnőttek számára ideális a helykínálat. Hasonlóan eltalált az ergonómia, a feláras RS ülésben sem érezzük magunkat beszorítva, kényelmesen ülhetünk a kormány mögött. A rajongóknak feltűnhet, hogy lecsapott aljú sportkormány járna hozzá, a konfigurátorban azonban ingyenesen kicserélhetjük egy kerek alakúra, én biztosan ezt választanám. A legújabb stílusú belső elrendezés technokrata jellegét olyan megoldások teszik emberközelivé, mint a műszerfal Alcantara betétje, vagy már az Audinál is ritkaságnak számító fizikai gombokkal kezelhető szellőzés. Az igényes és funkcionális panel közelében a 7 fokozatú S tronic váltó karja sem elektronikus kapcsolóként működik, hanem a megszokott módon kulisszában kell mozgatni.

A piros varrással feldobott belsőben nehéz megállni, hogy egyből az indítógombra csússzon a kezünk.

A morgósan induló motor ellenére első körben a hagyományos Audik kulturált viselkedését látjuk viszont az RS-től, Comfort állásban talán fel sem tűnne, hogy egy 400 lóerős SUV-t vezetünk. Sima burkolaton még az egyébként feszes rugózás is elfogadhatónak tűnik, ami előnyös, az viszont inkább csalódást keltő, hogy ebben a konfigurációban annyira élettelenül reagál a gázpedál lenyomására, hogy akár a legkisebb motorral, a 35 TFSI-vel is választhattuk volna. A szűk keresztmetszet a váltó, ugyanis ha az S, vagyis sport állásba húzzuk, sokkal élénkebbé válik. Ez ugyan a fordulatszám emelésével jár, de megéri, mert az öthengeres hangját is előcsalogathatjuk. Az üzemmódok között Sport és kétféle RS beállítás közül is választhatunk, ezek személyre szabhatók, és a kormányról is előhívhatók.

Az eredeti cikket ITT érheti el.

Kiemelt kép: László Gyöngyi/Balogh Bence

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.