Itt vannak a ,,Gerikarók” – életveszélyesek Karácsony új biciklisávjai

Budapest baloldali vezetése az Üllői úton a korábbi buszsávot bicikliúttá alakította át, amely rendkívüli módon 3,5 méter széles. A sávot zöld, hajlékony műanyag cölöpökkel szegélyezték, amelyek nem nyújtanak megfelelő védelmet a biciklisek számára. A környéken rengeteg egészségügyi intézmény van, így a mentők sűrűn járnak az úton, akik eddig a buszsávban gyorsan tudtak közlekedni, most a zöld ,,Gerikarók” miatt azonban sokkal nehezebb lesz az életmentés.

Magyar Nemzet
20230724 Budapest kerékpár sáv Üllői út Fotó: Mirkó István Magyar Nemzet Fotó: Mirkó István
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Üllői út biciklisávja Budapest fővárosában jelentős feszültségeket és veszélyes helyzeteket eredményezett. A probléma gyökerét az adott terület forgalmas, háromsávos útjának kétsávosra csökkentése és az újonnan kialakított biciklisáv logikátlan és szakszerűtlen kialakítása jelenti. Bár sok fővárosi támogatja az ötletet, hogy segítsék a kerékpáros közlekedést, de ezeknek a ,,Gerikaróknak” – ahogy többen hívják – a megvalósítási módja és helye miatt sokan kiakadtak – számol be legújabb cikkében a Metropol.

A helyszíni tapasztalatok azt mutatják, hogy a bringások fele továbbra is a járdán jár, a bicikliutat nem használják ki, sőt, az autósok számára akadályt jelentenek a "Gerikarók".
A helyszíni tapasztalatok azt mutatják, hogy a bringások fele továbbra is a járdán jár, a bicikliutat nem használják ki, sőt, az autósok számára akadályt jelentenek a „Gerikarók” Fotó: Mirkó István

Mint a portál kifejti, az Üllői út rendkívül fontos szerepet tölt be a város közlekedésében, így az autósok számára is elengedhetetlen. Az autóforgalom és a biciklisek száma között azonban óriási az eltérés. A két autósáv brutális forgalmat vezet le, míg a biciklisávon alig közlekedik valaki. 

A helyszíni tapasztalatok azt mutatják, hogy a bringások fele továbbra is a járdán jár, a bicikliutat nem használják ki, sőt, az autósok számára akadályt jelent a lezárt rész. 

A sávot zöld, hajlékony műanyag cölöpökkel szegélyezték, amelyek nem nyújtanak megfelelő védelmet a biciklisek számára, hiszen ha egy autó nagyobb sebességgel nekimegy, azok simán elhajlanak, így a kerékpárost is el tudják ugyanúgy ütni. Az oszlopok tehát hamis biztonságérzetet nyújtanak csupán a bringásoknak, ezzel szemben a mentősöknek, kukásoknak, taxisoknak vagy áruszállítóknak megnehezítik a dolgukat, de még a lerobbant autók félreállítása is problémát okoz.

 

Sokkal nehezebb lesz az életmentés

A környéken rengeteg egészségügyi intézmény van, így a mentők sűrűn járnak az úton. A Metropolnak sikerült egy mentős csapattal beszélnie, akik elmondták, hogy eddig a buszsávban gyorsan tudtak közlekedni, most a zöld ,,Gerikarók” miatt sokkal nehezebb lesz az életmentés.

Ha pedig csúcsidőben beáll az Üllői, csak a szerencsén múlik majd, hogy ne haljon meg a szállított beteg. 

A portál a taxisokat is megkérdezte az átalakításról. Mint írták, a megkérdezett taxisok kivétel nélkül fel vannak háborodva az értelmetlen intézkedésen. Ők is azt tapasztalják, hogy több taxis használta korábban a sávot, mint ahány biciklis most használja. Attól tartanak, hogy most már ők is be fognak szorulni a csúcsidőben lévő dugókba.

 

Balesetveszélyesek a „Gerikarók”?

Ráadásul a karók elhelyezésével is vannak problémák: akad közöttük olyan, ami konkrétan belelóg egy kereszteződésbe és autóból nem is látni rendesen. Több sofőr is panaszkodott lapunknak, hogy majdnem nekihajtottak, amikor ki- vagy be akartak kanyarodni a mellékutcába az Üllői útról.

A Metropol munkatársai az áruszállítókat is megkérdezték, mit szólnak az intézkedéshez. Volt olyan, aki kihozta a mérőszalagot, kiderült: autója három és fél méteres. Amiatt panaszkodott mert nem tudnak már megállni az áruszállítók amíg lepakolnak, fel kell most már állniuk a járdára, ha nem akarják zavarni a forgalmat. A portál munkatársai beszéltek vállalkozókkal és építő munkásokkal is, akik szintén a karók miatt kényszerültek felállni a járdára.

A „Gerikaró” kifejezés kapcsán érdemes megjegyezni: nem a mostani  az első eset, hogy egy sávzáró objektumot a budapestiek az adott főpolgármesterről neveznek el. A legközkeletűbb talán a Demszky-bucka elnevezés azokra a félgömb alakú buckasorokra, amelyeket olyan utakon, útszakaszokon helyeznek el – többnyire közlekedési sávok elválasztása, vagy leválasztása céljából – ahol azt akarják megakadályozni, hogy egyik sávból a másikba át tudjanak menni a járművek. A Demszky-bucka elnevezés egyébként onnan adódik, hogy a budapesti Nagykörúton is használtak ilyen gömbsüvegsort a villamospálya leválasztására. Akkor éppen Demszky Gábor volt a főpolgármester, akinek a nevét kevés autós foglalta imáiba az intézkedés miatt.

Borítókép: Dugó az Üllői úton (Fotó: Mirkó István)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.