Plázaláz Romániában

Románia-szerte újabb bevásárlóközpontok nyílnak annak ellenére, hogy a romániai gazdaság helyzete sem rózsás, és az ingatlanfejlesztők további plázák építését tervezik – írta keddi számában a Krónika.

WL
2011. 11. 15. 15:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az erdélyi napilap összeállításában emlékeztet: a közelmúltban Nagyváradon, Aradon és Konstancán nyitotta meg kapuit egy-egy új bevásárlóközpont, rövidesen pedig Dévának és Botosaninak is lesz plázája. A bihari és a tengerparti projektben az a közös, hogy a Nagyvárad Shopping City és a Maritimo Mall is egy csődbe ment beruházás újrakezdésének az eredménye, a kikötővárosban található kereskedelmi objektumot például 2009-ben egy euróért vette meg a magyar TriGránit csoporttól a jelenlegi tulajdonos.

A Ziarul Financiar gazdasági napilap nemrég összeállítást közölt Románia 50 legnagyobb, minimum 10 ezer négyzetméteres bevásárlóközpontjáról, amelyek összterülete 1,854 millió négyzetméter. A listán a főváros 14, míg Erdély és a Partium 15 plázával képviselteti magát, Moldvában, Havasalföldön és Dobrudzsában összesen 21 bevásárlóközpont van.

A bukaresti Baneasa Kereskedelmi Övezet minden szempontból viszi a pálmát, hiszen kiterjedése 105 ezer négyzetméter, és tavaly 29,8 millió euró bevételt hozott tulajdonosának. A második hely szintén Bukaresté: a Sun Plaza 81 ezer négyzetméternyi üzlethelyisége után tavaly 11,6 millió eurót fizettek a bérlők. Az ország harmadik legnagyobb plázája a nagyszebeni Shopping City a maga 80 ezer négyzetméterével.

Az ötven legnagyobb romániai pláza között van a kolozsvári Pólus Center és Iulius Mall, a temesvári Iulius Mall, a marosvásárhelyi European Retail Park és Maros Mall, a nagyváradi Era Sopping Park, Lotus Center és Nagyvárad Shopping City, az aradi Armonia Center, Galleria és Atrium Center, a brassói Unirea Shopping Center, a nagybányai Gold Plaza és a gyulafehérvári Mall Alba.

A magyarlakta városok közül Nagyvárad és Arad van legjobban ellátva plázákkal, mindkettőben három található. Nagyvárad plázáinak összterülete 120 ezer négyzetméter, az aradiaké pedig 106 ezer, s ezzel mindkét város megelőzi Kolozsvárt, amelynek két bevásárlóközpontja összesen 105 ezer négyzetméter – írja a Krónika.

„Ha a gazdasági helyzet normális volna, akár el is tarthatná az összes plázát Nagyvárad és környéke, ám jelenleg egyértelműen túl nagy a hipermarketek és bevásárlóközpontok száma a városban” – mondta a lapnak Pajzos Csaba közgazdász, a Partiumi Keresztény Egyetem tanszékvezetője.

Emlékeztetett: a Tiago Mall például már azelőtt csődbe ment, hogy megnyitott volna. A helyén nyílt Nagyvárad Shopping City pedig a mai napig kong az ürességtől. Pajzos Csaba szerint a gazdasági logika azt diktálná, hogy a fölösleges plázákat be kell zárni.

Hogy mégsem ez történik, annak több oka van. A Lotus Center esetében például elsősorban arról van szó, hogy a tulajdonos mintegy marketingcélokra használja a beruházásokat. „Bővítünk, tehát jól megy nekünk” – ezt az üzenetet szeretné eljuttatni a vásárlóhoz, akinek érdeklődését válságos időkben is fenn akarja tartani.

A másik ok: sok befektető épp a mostani alacsony telekárak miatt építkezik, készülve a válság végére – mondja a szakember. A harmadik fontos tény: az ünnepek közeledtével egy-egy bevásárlóközpont akár az évi forgalmának a felét is produkálhatja, lendületet nyerve ezzel a következő évre.

Ilyen szempontból Székelyföld még „szűz” terület – állapítja meg a lap. Romániában jelenleg csak a legalább 80-100 ezer lakosú városok esetében merül fel egy pláza megépítése – idézi az újság Hendrik Danneelst, a Belrom ingatlan-tanácsadó cég igazgatóját. Emiatt a nagyobb magyarlakta városok közül Szatmárnémetiben, Csíkszeredában, Székelyudvarhelyen és Sepsiszentgyörgyön nincs a szó szoros értelmében vett pláza.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.