Ezért nem hatott a 2100 milliárd

Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) szerint nem voltak kellően előkészítve a 2007 és 2010 között az európai uniós finanszírozással végrehajtott, kormányzati döntésen alapuló beruházások.

WA
2012. 05. 18. 12:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ÁSZ pénteken sajtótájékoztatón ismertette erről szóló, legfrissebb jelentését. Domokos László, az ÁSZ elnöke hangsúlyozta, hogy bár alapvetően szabályosan valósították meg a projekteket, ugyanakkor mindez előkészítetlenül, kapkodva történt, és nem vették figyelembe az egyes beruházások gazdasági növekedésre és foglalkoztatásra gyakorolt hatásait. Az elnök szerint ez az eredménytelenség az oka annak, hogy a beruházások többlethatása nem jelentkezett, s a gazdasági növekedés is épp az előző negyedévben fordult mínuszba.

Az ÁSZ a 2007 és 2010 közötti időszakból 345, mintegy 2100 milliárd forintra lekötött, kormányzati döntésen alapuló projektet vizsgált.

Holman Magdolna, az ÁSZ felügyeleti vezetője előadásában elmondta: az ellenőrzés konkrét célja annak értékelése volt, hogy a 2007-től uniós finanszírozással megvalósuló kormányzati döntésen alapuló projektek kiválasztási eljárása célszerű és hatékony volt-e, a projektek kiválasztása eredményes volt-e, a források felhasználása pedig összhangban állt-e a célok teljesítésével.

A gyorsítás érdekében

Az ellenőrzés eredményeit ismertetve kiemelte, hogy a forrásfelhasználás gyorsítása érdekében nem rögzítették előre a fejlesztésekre fordítható arányt, a kedvezményezettek – a közszféra intézményei – azonban nem voltak felkészülve a gyors forrásfelhasználásra.

Az ÁSZ által ellenőrzött projektek kidolgozása és elbírálása 100-900 napot, átlagosan egy és egy negyedévet vett igénybe – ismertette Holman Magdolna, hozzátéve, hogy voltak projektek, amelyekre 3-4 év alatt sem sikerült támogatási szerződést kötni.

Jelezte, hogy 2010 végéig csaknem 2100 milliárd forintot – a Magyarország számára 2007 és 2013 között rendelkezésre álló 8000 milliárd forint 27 százalékát – kötötték le szerződéssel 345 projektre. Ez ugyanakkor nem az összes támogatott projekt, mert kidolgozatlanság, forráshiány miatt egyes projektek támogatását visszavonták.

Nem hatékony

A felügyeleti vezető is kiemelte, hogy a kormányzati szintű döntéshozatal ugyan megfelelt a vonatkozó szabályozásnak, de a kiemelt projektek negyedét kitevő 4-5 számjegyű közutak esetében nem volt hatékony, és szakmailag, műszaki, területi, regionális szempontból indokolt.

Holman Magdolna elmondta: nemzeti szintű középtávú terv hiányában a projektekre javaslatot tevők különböző uniós és hazai előírásokra, a projektek országos és regionális jelentőségére hivatkoztak, miközben az igények megalapozása és a hozzájuk szükséges források hozzávetőleges nagysága nem volt ismert országos szinten.

Ismertette azt is, hogy a 30,6 milliárd forint értékű már megvalósult, ellenőrzött 18 projekt mellett további 18-at (334,2 milliárd forint értékben) terveztek befejezni 2011 végéig, de ezek megvalósítása késik.

Holman Magdolna hozzátette, hogy közel az eredeti befejezési határidőhöz a 334,2 milliárd forintból 161,6 milliárdot fizettek ki a kedvezményezetteknek.

Kifejtette, hogy az ellenőrzött, 18 megvalósult projektből kettő intézményi működtetési célokat szolgált, a többi 16 felzárkóztatási, növekedési és foglalkoztatási célú projektből 12 (75 százalék) a célok megvalósítása szempontjából eredményes volt, bár a kitűzött célokat némi időbeni késedelemmel teljesítették.

A felügyeleti vezető szólt arról is, hogy a projektek megvalósítását negatívan befolyásolta, hogy a kedvezményezettek minden harmadik projektet (18 megvalósult projektből 6-ot) szabálytalanságokkal együtt valósítottak meg.

A javaslatok

A jelentésben a számvevőszék javaslatokat is megfogalmaz. A nemzeti fejlesztési miniszternek javasolták, vizsgáltassa ki, hogy a kiemelt fejlesztések támogatási javaslatakor miért nem értékelték a projektek hozzájárulásának mértékét az Új Magyarország Fejlesztési Terv fő céljaihoz, vagyis a növekedés feltételeinek megteremtéséhez, foglalkoztatás növeléséhez, valamint a felzárkózáshoz.

Javasolták azt is, hogy vizsgáltassa felül a szerződéskötési, megvalósítási problémákkal küzdő projektek jelenlegi helyzetét, a tervek megalapozottságát. Holman Magdolna kiemelte: a jövőbeni fejlesztéseknél a döntést és annak végrehajtását a lehető legalacsonyabb, azonban a legnagyobb rálátással rendelkező területi szintre kell telepíteni.

A nemzetgazdasági miniszternek az ÁSZ azt javasolja egyebek között, hogy intézkedjenek az uniós és magyarországi jogszabályi kötelezettségekből és egyéb társadalmi célokból adódó feladatok, forrásigények felméréséről, illetve azok ütemezéséről – ismertette a felügyeleti vezető.

A nemzetgazdasági miniszternek azt javasolják a jelentésben, hogy dolgoztasson ki az állami fejlesztési feladatok tervezésének erősítését célzó, átfogó törvényi szabályozást. Domokos László előremutatónak nevezte, hogy a Nemzetgazdasági Minisztériumban (NGM) megalakult a Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal.

Domokos László kérdésre válaszolva úgy fogalmazott, „komoly a fenyegetettség” annak kapcsán, hogy Magyarország nem tudná lehívni 2015-ig a 2007–2013 között rendelkezésre álló 8000 milliárd forintot. Kifejtette: komoly költségvetési korlátok vannak éppen akkor, amikor fejleszteni kellene, vagyis nincs meg a finanszírozási háttér, az önerő, és a hitellehetőségek is beszűkültek. Emellett alaposan meg is kell tervezni a források felhasználását, valamint összehangolni más befektetésekkel – mondta az elnök.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.