„Ez a jelenlegi helyzetben óriási érték”

Olyan átalakítások zajlanak, amelyek a hatékonyság növelését, jobb ellátást céloznak, miközben fenntarthatóvá teszik a finanszírozást.

Kovács András
2012. 06. 20. 13:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kormány által készített makrogazdasági pálya a jelenleg prognosztizált gazdasági, pénzpiaci folyamatokat veszi alapul – mondta el Banai. Amennyiben a nemzetközi gazdasági folyamatok következtében jelentős változás következne be, ami veszélyeztetné a 2013. évi költségvetés teljesülését, a büdzsé összesen 200 milliárd forintos tartalékokat tartalmaz a kockázatok kezelésére, egyrészt az Országvédelmi Alap, másrészt pedig a Rendkívüli Kormányzati Intézkedések mérlegsoron – fogalmazott a helyettes államtitkár.

Úgy látja, a kormány elkötelezte magát a Széll Kálmán-terv 2.0-ban meghirdetett deficitpálya mellett, így amennyiben a nemzetközi gazdasági, pénzpiaci folyamatok romlása következtében a kitűzött hiány veszélybe kerülne, és a tartalékok sem bizonyulnának elegendőnek, abban az esetben is minden szükséges intézkedést megfognak hozni annak érdekében, hogy a hiánycél tartható legyen, amire a stabilitási és az államháztartási törvény is kötelez.

Kiszámíthatóság

Már tavasszal elkészült a Széll Kálmán-terv 2.0, amely meghatározta a jövő évi költségvetés fő irányait – tette hozzá. Banai szerint a stratégiai döntéseket a kormány tehát már év elején meghozta, így nem volt akadálya a költségvetés korábbi elkészítésének. Az időzítésnek két előnye is van.

Egyrészt a kormány jelzi a nemzetközi szervek és a pénzpiacok felé, hogy Magyarország komolyan veszi a fenntartható államháztartási gazdálkodást, ez segíthet a bizalom erősítésében, például a felzárkózást segítő támogatások befagyasztásának visszavonásában – mondta a helyettes államtitkár. Másrészt biztonságot és kiszámíthatóságot jelent, hogy már július közepén rendelkezhetünk a jövő évi költségvetés alapszámaival, sarokszámaival, ami a világgazdaság jelenlegi helyzetében egy óriási érték – mutatott rá Banai.

Ez indokolja

A helyettes államtitkár elmondta, hogy a Széll Kálmán-terv 2.0 alapján összeállított jövő évi költségvetés számos területen jelentős strukturális átalakítást tartalmaz. Az állam több önkormányzati feladatot, átvett, illetve 2013-tól átvesz – például az egészségügyi intézmények működtetése vagy a pedagógusok bérének fizetése esetén, ez indokolja a források átrendezését.

A kiadási oldalt érintő megtakarítási javaslatok közül tehát a nagyvárosi közösségi közlekedés központi költségvetési támogatásának csökkentését, a gyógyszertámogatási kiadások további csökkentését, a többségi állami tulajdonban lévő gazdasági társaságok tevékenységének és szervezeti kereteinek racionalizálását, valamint a helyi önkormányzatok további egyenlegjavulását emelte ki Banai.

Kockázatokat azonosított

„Fontos hangsúlyozni, hogy az oktatási rendszer, az egészségügy, de gyakorlatilag minden állami működési területen olyan átalakítások zajlanak, amelyek a hatékonyság növelését, jobb ellátást céloznak, miközben hosszú távon is fenntarthatóvá teszik a finanszírozást.” Néhány kiemelt prioritásnak ugyanakkor még ilyen szigorú takarékoskodás mellett is tudtunk többletforrást biztosítani, ilyen például a köznevelés – tette hozzá.

Banai kiemelte, hogy a Költségvetési Tanács véleménye szerint a jövő évi költségvetési törvénytervezet megalapozott, nem fejezett ki ellenvetést a hitelességére és végrehajthatóságára nézve. A tanács ugyanakkor a makrogazdasági prognózissal kapcsolatban kockázatokat azonosított, melyek a költségvetés bevételi és kiadási oldalának teljesülésére is kihatnak. Ezek kezelésére alternatív makrogazdasági prognózis készítését javasolta – tette hozzá.

Növelték az Országvédelmi Alapot

A tanács véleménye szerint a költségvetési tervezés alapjául vett 2013. évi gazdasági növekedés prognózisa csak a belföldi kereslet számottevő javulása és a befektetői bizalom jelentős erősödése esetén érhető el. Ezzel kapcsolatban már többször megerősítettük, hogy a kormány egyértelműen elköteleződött a nemzetközi szervezetekkel egy pénzügyi biztonsági védőháló megkötéséről szóló megállapodás mellett, aminek a befektetői bizalomra és ezen keresztül a fogyasztásra gyakorolt pozitív hatásával megalapozottan lehet számolni – mondta az NGM helyettes államtitkára. Másrészt, a költségvetés a háztartások fogyasztásában az idei jelentős visszaesés után jövőre is igen szerény, stagnálás körüli dinamikával számol, amely egyáltalán nem tekinthető túlzottan optimistának – mutatott rá Banai.

A makropályával kapcsolatos véleménykülönbség ellenére a tanács felvetéseit, javaslatait elfogadtuk, és a megfogalmazott kockázati tényezők kezeléséről döntöttünk – hangsúlyozta a helyettes államtitkár. Ennek megfelelően az Országvédelmi Alap előirányzatot 100 milliárd forintra emelték a kezdeti mintegy 50 milliárd forintos összegről. Emellett a rendkívüli kormányzati intézkedések mérlegsoron szereplő tartalék szintén felhasználható a tanács által megfogalmazott kockázatok kezelésére – tette hozzá.

Banai szerint a jelenlegi tartalékok mellett akkor is tartható a 2,2 százalékos hiánycél, ha például a rosszabb nemzetközi környezet miatt csak 0,5–1 százalékos növekedés teljesül. A korábbi gyakorlatnak megfelelően tehát a költségvetési törvényjavaslat a kormány által realizált egyetlen makropályára épül, a kockázatok kezelésére szolgálnak ugyanakkor a törvényjavaslatban szereplő tartalékok – zárta szavait a helyettes államtitkár.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.