Holnaptól ellenőrzik a tojást

E hónap eleje óta él az a rendelkezés, amely szerint a tojások darabára mellett fel kell tüntetni a kilónkénti árat is.

PR
2012. 08. 21. 2:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemcsak a darabra, hanem a kilogrammra vonatkozó árat is fel kell tüntetni a magyar kereskedőknek a tojás csomagolásán augusztus elseje óta. A Baromfi Termék Tanács (BTT) által javasolt, a Vidékfejlesztési Minisztérium által bevezetett rendelet a vásárlókat védené a kereskedők trükközésével szemben. A piacokon a magyar vásárló három-négy tojásméret közül válogathat: S, M, L, illetve néhány esetben XL-es tojás kerülhet a kosárba. A ruhákról ismert jelzések az egyes tojások tömegét jelölik: az S jelzést 52 gramm alatti termékek esetében alkalmazzák, M-es esetben darabonként 53 gramm, az L méretnél 63 gramm a tojás tömege, a legnagyobb, tehát XL-es méret pedig 73 grammot jelent.

Nem halogatható tovább az élő állatok és állati termékek áfájának csökkentése a Magyar Állattenyésztők Szövetsége (MÁSZ) szerint.

Nagyobb tiszteletet szeretne kivívni a magyar gazdáknak a Magyar Állattenyésztők Szövetsége. Wagenhoffer Zsombor ügyvezető igazgató a Lánchíd Rádióban elmondta: a gondozóknak, szakembereknek köszönhető, hogy a hazai agrárium több területen kiemelkedően teljesít.

A terméktanács azért javasolta ezt a változást, hogy kevesebb importáru kerüljön a magyar boltok polcaira. Európa számos más országában ugyanis nem található S méretű tojás, és nagyon sokat Magyarországra hoznak értékesíteni. A BTT szakértője, Földi Péter a Magyar Nemzetnek elmondta, abban bíznak, a kilogrammban is feltüntetett ár meggyőzi majd a fogyasztót, hogy ne a kisebb, olcsóbbnak tűnő tojást, hanem a nagyobb, gazdaságosabb méretet válassza, mert így anyagilag is jobban jár. Ha pedig megfontoltabban döntenek a vásárlók, az importáru egy idő után kiszorulhat a piacról, ami a magyar termelőknek is kedvez.

A kereskedők azonban nem sok értelmét látják az új rendeletnek. A fővárosi Vásárcsarnokban szinte kivétel nélkül minden árus hallott már az új jogszabályról, a legtöbb helyen fel is tüntették az új mértékegységet, azonban sokan feleslegesnek érzik. Mint mondják, a vevőt nem érdekli a tojás kilós ára, a méretével sem foglalkozik. A magyar embernek a jelenlegi gazdasági helyzetben a legfontosabb, hogy a vásárlás pillanatában jusson minél olcsóbban élelmiszerhez. Nem számolgatunk, még akkor sem, hogyha rosszabbul járunk hosszú távon.

A szakma szerint az új szabály bevezetése óta még nem telt el elég idő ahhoz, hogy a vásárlók megérezzék a különbséget, a kilós ár azonban kapaszkodót nyújthat a válogatásban. A piacokon javarészt azonos méretű, M-es vagy L-es tojást vehetünk, a különbségek inkább a multiknál vagy a nagyobb élelmiszerüzletekben figyelhetők meg, ahol előszeretettel csalogatják a vevőt az S méretű termékekkel. Emiatt is érdekes, hogy a bevásárlóközpontokban egyelőre még kevés helyen látni az új árcímkéket, több boltban mostanság is csak a darabra vonatkozó tarifákat olvashatjuk. A Magyar Nemzet az egyik budapesti Tescóban érdeklődött, ahol az alkalmazottak nem hallottak az új jogszabályról, nem is nagyon értették a szükségszerűségét.

A rendelet hatásait még nem lehet kimutatni, egyelőre a vásárlók is csak ismerkednek az új szabályokkal és a kilós árakkal, így azt sem tudhatjuk biztosan, hogy valóban kevesebb lesz-e az importáru a boltokban. A kereskedőknek azonban már most jól láthatóan fel kell tüntetniük az új mértékegységet a darabár mellett, augusztus 22-étől ugyanis a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság ellenőrzi, hogy valóban eleget tett-e minden üzlet az új rendelkezésnek. Mulasztás esetén bírságot is kiszabhatnak a boltosokra.

A teljes cikket a Magyar Nemzet keddi számában olvashatja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.