A HZ honlapján olvasható közlemény szerint a 2011–12-es menetrendben szereplő 56 nemzetközi járatból a 2012–13-as menetrend szerint a vasúttársaság 24-et üzemeltet a horvát és az európai úti célok között. Magyar–horvát viszonylatban Zágráb és Budapest között napi egy pár vonat közlekedik majd. Ez azt jelenti, hogy december 9-ével megszűnik egyebek mellett a Kotor–Murakeresztúr–Kapronca–Gyékényes, illetve Pélmonostor–Pécs vonalakon közlekedő határ menti vonat, valamint a Szarajevó–Eszék–Pécs–Budapest járat is.
Különösen az Eszék és Pécs között közlekedő vonatok megszűnése érinti rendkívül érzékenyen az Eszék-Baranya megyei magyarságot – tájékoztatta az MTI-t Sója Dénes, a horvátországi magyar kisebbség parlamenti képviselője. Eszék és Pécs között már évek óta napi kettő – egy reggeli és egy esti járat közlekedik –, amelyet havonta 1500 ember, többségében horvátországi magyar vesz igénybe. Az utasok közel 50 százaléka, elsősorban diák és egyetemista, egzisztenciálisan mindkét állam intézményeihez kötődik – hangsúlyozta a képviselő.
Éppen ezért Sója Dénes már korábban kérelmezte a szóban forgó járatok megtartását Sinisa Hajdas Doncic tengerészeti, közlekedési és infrastrukturális miniszterhez intézett levelében. A szeptember eleji keltezésű kérelem egy példányát a képviselő személyesen is átadta a miniszternek, de választ eddig nem kapott.
A vasúttársaság korábban megállapította, hogy a mostani 56 nemzetközi járatból 46 összesen évi 38,6 millió kuna veszteséggel üzemel – írta pénteki számában a Jutarnji list. Elemzések azt mutatják, hogy ezeken a vonalakon vonatonként átlagosan 31 ember utazik. Kiszámolták azt is, hogy a veszteség 75 ezertől egészen 2,6 millió kunáig terjed járatonként – teszi hozzá a lap, amely emlékeztet arra is, hogy a HZ először csak 12 nemzetközi járatot akart megtartani, de időközben több járatról sikerült megállapodnia a szomszédos országok vasúttársaságaival. Közleménye szerint a horvát vasúttársaság még mindig tárgyal bizonyos nemzetközi partnerekkel további járatok bevezetéséről.