A Költségvetési Tanács elnöke a volt szocialista országokból uniós taggá vált államok válságkezelésének problémáiról, a fenntartható gazdaságfejlesztés felé vivő útról tartott előadást a Wekerle Sándor Üzleti Főiskolán szombaton Budapesten. Kifejtette: a gazdaságpolitika két súlypontja a növekedés és a társadalmi béke volt a válság előtt, utóbbit azonban több ország nem a saját teljesítményéből, hanem hitelből vagy a vagyon eladásából fedezte. A válság kitörésekor új elem, a biztonság került előtérbe.
Az Európai Unióhoz 2004-ben csatlakozott 10 ország a válság 2008–2010 közti első szakaszában a munkahelyek védelmével, a visszaesés mérséklésével volt elfoglalva. A 2011-től tartó második szakaszban viszont az adósság és a költségvetési hiány mérséklése áll a középpontban, az országok lehetőségei és esélyei azonban eltérőek – vélte Kovács Árpád. Kijelentette: az EU-10 országcsoport felzárkózási esélyei összességében javultak, és bár a balti országok állnak az élen, nem rossz az esélye Magyarországnak sem.
Kovács Árpád kitért arra is: a felzárkózást Magyarországon egyebek mellett a multinacionális cégek és a magyar kis- és középvállalkozások értékrendjében meglévő különbségek hátráltatják. A kis magyar cégek nem azért nem jutnak hitelhez, mert nincs pénz a bankokban, hanem azért, mert hiányzik a finanszírozható ötlet és a piac – tette hozzá. A Költségvetési Tanács elnöke elmondta: a GDP-arányos beruházási ráta Magyarországon a legalacsonyabb a régióban, és a fejlesztés hiánya jelentkezni fog a költségvetési bevételeknél is. „Külföldi tőke nélkül nincs növekedés. Meg kell győznünk partnereinket, hogy amit teszünk, azt őszintén, az együttműködés szándékával és nem taktikai okokból tesszük” – hangsúlyozta a szakember.
Ismert, a kormány stratégiai megállapodásokat köt az ország jelentős – jellemzően külföldi tulajdonú – nagyvállalataival. Az első megegyezést a kabinet a Coca-Colával kötötte, ezt követően a Richter Gedeon Vegyészeti Gyár Nyrt.-vel állapodtak meg, majd szerdán a székesfehérvári Alcoa-Köfém Kft.-vel. pénteken pedig a Daimlerrel.
















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!