A lap a hatóságtól megtudta: 2012-ben 35 ezer beadvány futott be, az idei első három hónap alatt pedig nagyjából hétezer. A bejelentéseket több lépcsőben elemzik a hatóság munkatársai. A közérdekű jelzések alapján a hivatal tavaly több mint hétezer ellenőrzést végzett el, a mostani esztendőben pedig újabb kétezer vizsgálat fejeződött be. Az állampolgári közlések egyike-másika nagy horderejű visszaélésről ránthatta le a leplet: a beadványok alapján 2012-ben nyolcmilliárd forint adókülönbözet nyomára bukkant a hatóság, ez év március végéig további 2,6 milliárd forint hiányára derült fény.
A Magyar Nemzet érdeklődésére a hivatal arra hívta fel a figyelmet, hogy a bepanaszolt cég vagy magánszemély adóügyeit akkor vizsgálják meg tüzetesen, ha a jelzés bizonyítékként figyelembe vehető információkról, tényekről szól. A lényegesnek látszó adatokat tartalmazó beadványt a NAV akkor is áttekinti, ha a levél névtelenül érkezik. Megjegyzendő: az elmúlt évek eseteinek kevesebb mint felénél fedték fel személyazonosságukat a hivatalhoz forduló, információt szolgáltató állampolgárok. A hivatalnál hozzátették: adott esetben akár felelősségre is vonhatják azokat, akik nyilvánvalóan rosszhiszemű bejelentést tesznek.
Az utóbbi időben az adóhatóságnál egyre többen panaszkodnak az internetes áruházakra. A vevők rendszerint arról számolnak be: a honlapon kiválasztottak egy árucikket, majd a vételárat az oldalon olvasható számlaszámra átutalták, ám az érkező holmi nem volt megfelelő. Némelykor előfordult, hogy nem is azt a terméket kapta meg az ügyfél, amit korábban megrendelt és kifizetett. Bizonylat, számla híján a vásárlók sokszor nem tudták érvényesíteni jogaikat, egyes fogyasztók még a webáruházat üzemeltető céggel sem tudtak kapcsolatba lépni.
Jakubász Tamás
További részletek a Magyar Nemzet pénteki számában.