A Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági államtitkára, kínai kapcsolatokért felelős kormánybiztos elmondta, hogy a beruházásnak kettős stratégiai jelentősége van: a közép-európai-nyugat-balkáni együttműködés egyik fontos láncszeme lesz, másrészt erősíti Magyarország célkitűzését, hogy a kínai áruk Nyugat-Európába juttatásának fő tranzitországa legyen a régióban.
A pireusi kikötő már kínai üzemeltetés alatt áll, így az odaérkező kínai árukat a Nyugat-Balkánon keresztül fogják Nyugat-Európába szállítani – hangsúlyozta az államtitkár.
2,89 milliárd dollár
A Budapest és Belgrád közötti 374 kilométeres vasúti pályából egy 40 kilométeres szerb szakaszt már modernizáltak, így 334 kilométer hosszan kell a vasútvonalat kétvágányúvá tenni, villamosítani és alkalmassá tenni a magas végsebességű közlekedésre.
A Magyar Fejlesztési Bank vezeti a pénzügyi tárgyalásokat, amelyek során a legfontosabb feladat a kivitelezésben való kínai részvétel arányának és a finanszírozási feltételeknek az összehangolása. Az előzetes becslések szerint a beruházás költsége 2,89 milliárd dollár lesz – közölte Szijjártó.
Az államtitkár ismertette, a szakmai kivitelezési tárgyalásokért a MÁV felel, annak figyelembevételével, hogy az új vasútvonalnak három funkciót is el kell látnia: gyors nemzetközi személy-, illetve teherforgalmat kell bonyolítania, valamint a Magyarországon belüli és budapesti elővárosi forgalomban is előrelépést kell jelentenie.
Kína a tavalyi Kelet-Közép-Európa(KKE)-Kína csúcstalálkozón, Varsóban ajánlotta fel, hogy tízmilliárd dolláros alapot hoz létre a kelet-közép-európai térség infrastrukturális fejlesztésére.
A MÁV és a Szerbiai Vasutak vezérigazgatója idén májusban írt alá szándéknyilatkozatot arról, hogy kétvágányú, végig villamosított, óránként 160 kilométeres maximális sebességet lehetővé tevő vasúti pályát építenek ki a két főváros között. A vonatok menetideje így a jelenlegi hét-nyolcról három óra alá csökkenne.
A Budapest–Belgrád vasútvonal korszerűsítése érdekében Kína, Magyarország és Szerbia között kezdődő együttműködésről idén november 25-én állapodott meg Orbán Viktor miniszterelnök Li Ko-csiang kínai és Ivica Dačić szerb kormányfővel a Bukarestben megrendezett KKE–Kína csúcstalálkozón.
Magyarország nem titkolt célja, hogy a kínai vasútépítő vállalat itt alakítsa ki regionális központját: egyebek mellett ezért is fontos, hogy kínai–magyar–szerb megállapodás jött létre a Budapest–Belgrád vasútvonal korszerűsítéséről – mondta Szijjártó Péter, a Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági államtitkára kedden.
A magyar–kínai kapcsolatok összehangolásáért felelős kormánybiztos a finanszírozást firtató kérdésre azt mondta: a tervezett felújítás 2,9-3 milliárd dollárba (638-660 milliárd forintba) kerül, és miután a kínai miniszterelnök kifejezte együttműködési szándékát, Magyarország „jó reményekkel” tekinthet a finanszírozási kérdések megtárgyalására.