Stratégiai beruházások miatt tárgyalunk a kínaiakkal

Megkezdődtek a tárgyalások a kínai Nemzeti Fejlesztési és Reform Bizottság, valamint a magyar kormány között.

TK
2013. 12. 20. 13:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági államtitkára, kínai kapcsolatokért felelős kormánybiztos elmondta, hogy a beruházásnak kettős stratégiai jelentősége van: a közép-európai-nyugat-balkáni együttműködés egyik fontos láncszeme lesz, másrészt erősíti Magyarország célkitűzését, hogy a kínai áruk Nyugat-Európába juttatásának fő tranzitországa legyen a régióban.

A pireusi kikötő már kínai üzemeltetés alatt áll, így az odaérkező kínai árukat a Nyugat-Balkánon keresztül fogják Nyugat-Európába szállítani – hangsúlyozta az államtitkár.

2,89 milliárd dollár

A Budapest és Belgrád közötti 374 kilométeres vasúti pályából egy 40 kilométeres szerb szakaszt már modernizáltak, így 334 kilométer hosszan kell a vasútvonalat kétvágányúvá tenni, villamosítani és alkalmassá tenni a magas végsebességű közlekedésre.

A Magyar Fejlesztési Bank vezeti a pénzügyi tárgyalásokat, amelyek során a legfontosabb feladat a kivitelezésben való kínai részvétel arányának és a finanszírozási feltételeknek az összehangolása. Az előzetes becslések szerint a beruházás költsége 2,89 milliárd dollár lesz – közölte Szijjártó.

Az államtitkár ismertette, a szakmai kivitelezési tárgyalásokért a MÁV felel, annak figyelembevételével, hogy az új vasútvonalnak három funkciót is el kell látnia: gyors nemzetközi személy-, illetve teherforgalmat kell bonyolítania, valamint a Magyarországon belüli és budapesti elővárosi forgalomban is előrelépést kell jelentenie.

Kína a tavalyi Kelet-Közép-Európa(KKE)-Kína csúcstalálkozón, Varsóban ajánlotta fel, hogy tízmilliárd dolláros alapot hoz létre a kelet-közép-európai térség infrastrukturális fejlesztésére.

A MÁV és a Szerbiai Vasutak vezérigazgatója idén májusban írt alá szándéknyilatkozatot arról, hogy kétvágányú, végig villamosított, óránként 160 kilométeres maximális sebességet lehetővé tevő vasúti pályát építenek ki a két főváros között. A vonatok menetideje így a jelenlegi hét-nyolcról három óra alá csökkenne.

A Budapest–Belgrád vasútvonal korszerűsítése érdekében Kína, Magyarország és Szerbia között kezdődő együttműködésről idén november 25-én állapodott meg Orbán Viktor miniszterelnök Li Ko-csiang kínai és Ivica Dačić szerb kormányfővel a Bukarestben megrendezett KKE–Kína csúcstalálkozón.

Magyarország nem titkolt célja, hogy a kínai vasútépítő vállalat itt alakítsa ki regionális központját: egyebek mellett ezért is fontos, hogy kínai–magyar–szerb megállapodás jött létre a Budapest–Belgrád vasútvonal korszerűsítéséről – mondta Szijjártó Péter, a Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági államtitkára kedden.

A magyar–kínai kapcsolatok összehangolásáért felelős kormánybiztos a finanszírozást firtató kérdésre azt mondta: a tervezett felújítás 2,9-3 milliárd dollárba (638-660 milliárd forintba) kerül, és miután a kínai miniszterelnök kifejezte együttműködési szándékát, Magyarország „jó reményekkel” tekinthet a finanszírozási kérdések megtárgyalására.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.