„Megállapította a bíróság, hogy mind a jogi értelmezésben, mind a visszafizettetésben helyesen járt el a felügyelő hatóság a Sberbank esetében” – jelentette ki Binder István, a Magyar Nemzeti Bank szóvivője az M1 Ma reggel című műsorában.
Mint ismert, első fokon pert nyert az MNB a Sberbankkal szemben az általa az ügyfelekre áthárított tranzakciós illeték ügyében. A Sberbank új díjat vezetett be több, már meglévő számlacsomagjánál és bankkártyájánál a tranzakciós illeték áthárítására. A hitelintézeti törvény alapján azonban új díjfajta bevezetésével a szerződés egyoldalúan nem módosítható. A történtek miatt a felügyelet 21 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki, és kötelezte a bankot, hogy fizesse vissza ügyfeleinek a jogszabálysértő módon beszedett 233 millió forintot.
Binder a műsorban azt mondta: a vonatkozó eljárássorozat még nem zárult le, az kiterjed nemcsak az első tranzakciós illeték bevezetése utáni díjmódosításokra, hanem a tranzakciós illetéket pótló, egyszeri befizetésekre a bankoknál, illetve a havi kétszeri ingyenes készpénzfelvételre is.
Noha utóbbi csak február elsejével lép életbe, a bankoknak 60 nappal előre kell jelezniük mindenféle díjmódosítást, vagyis a felügyelet már „gőzerővel” vizsgálja azokat a díjemeléseket, amelyek februárra kacsingatnak és a továbbhárítás a céljuk – hangsúlyozta a szóvivő, aki felhívta a figyelmet arra: a törvény szerint a havi kétszeri készpénzfelvétel miatt nem lehet díjat emelni, egyoldalúan megváltoztatni a szerződési feltételeket.
Hozzátette: még egy hitelintézet esetében vetettek ki nagyobb összegű bírságot, a KDB Banknak 80 millió forintot kellett visszafizetnie. Ebben az ügyben még folyik a per, és nem született ítélet – mondta Binder.