A szervezet elnöke az MTI-nek adott év végi nyilatkozatában arról is beszámolt, hogy az ÁSZ 2013-ban több mint 170 jelentést hozott nyilvánosságra, szemben a 2012-es 112 jelentéssel. „Az új ÁSZ-törvény szerint az ellenőrzött szervezeteknek minden ellenőrzésünkre intézkedési tervet kell készíteniük. Így 2013-ban valóban lezárult a következmények nélküli ellenőrzések korszaka, minden megállapításunk konkrét intézkedéshez vezet” – emelte ki.
A kötelező feladatain túl a számvevőszék az idén áttekintette 20 kórház gazdálkodását, megvizsgáltak két országos és 16 területi gazdasági kamarát és három vidéki közlekedési társaságot, közel 200 szakképzést végző magánvállalkozást, illetve ellenőrizték a közmunkaprogramokat. Nagy hangsúlyt helyeztek az önkormányzatokra is, hiszen több száz települési önkormányzat és több mint 150 nemzetiségi önkormányzat ellenőrzését kezdték meg. Idén csaknem kétezer javaslatot tettek, azaz ennyi szálon indították el a magyar közpénzügyek megújítását – mutatott rá.
Az önkormányzati adósságkonszolidáció, valamint a feladatellátás átalakítása az önkormányzatok pénzügyi egyensúlyi helyzetére egyértelműen kedvező hatást gyakorolt. A kiváltó okokat azonban nem szüntette meg, az ÁSZ ellenőrzései során feltárt kockázatok közül több továbbra is fennáll. Ilyen a gyenge működésijövedelem-termelő képesség, a bevételek és kiadások egyensúlyának hiánya, a pénzügyi lehetőségeket meghaladó mértékben önként vállalt feladatok, beruházások fenntartása, vagy a lejárt szállítói tartozások növekedése – mondta.
Hozzátette: az ÁSZ olyan javaslatokat tesz, amelyekkel az önkormányzatok pénzügyi helyzete hathatósan javulhat, és az adósságkonszolidációval együtt tartós pénzügyi egyensúlyi helyzetet eredményezhet.
Kiemelte: a pénzügyi folyamatokat nem lehet felelősen értékelni a vagyongazdálkodás vizsgálata nélkül. A stabil pénzügyi egyensúly és a felelős vagyongazdálkodás alapja is a szabályos működés, ezért az idén kiemelten ellenőrizték az önkormányzatok belső kontrollrendszereit is. Hangsúlyozta, hogy a belső ellenőrzési rendszert azért kell rendbe tenni, hogy annak intézményes garanciái is legyenek, csökkenjen a korrupció kockázata és „a korrupció érzete” is.