„Ezek után alapos vizsgálat alá kell venni a meghibásodási statisztikákat is” – mondta a rangos német autóipari szakember a DPA hírügynökségnek. A közvélemény nagyra becsüli ezeket a teszteket, és bízik az eredményeikben, „ha viszont csaltak a Sárga Angyal díjjal, akkor nem lehet kizárni ezt a lehetőséget más területeken sem” – hangsúlyozta a professzor. „Az ADAC-nál valami nagyon nincs rendben” – tette hozzá.
Az ügy előzménye, hogy az ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) január 14-én a 2014-es Gelber Engel, azaz Sárga Angyal díjat az ADAC Motorwelt olvasói között végzett felmérés eredménye alapján „a németek kedvenc autója” kategóriában Volkswagen Golfnak adományozta.
Másnap a Süddeutsche Zeitung manipulációval vádolta meg a szervezetet, mivel állítása szerint a felmérésben a VW Golf mindössze 3409 szavazatot kapott, szemben az ADAC tavaly decemberi felméréséről készült egyik dokumentumban szereplő több mint 34 ezer szavazattal. Az autóklub visszautasította a vádat, számokat azonban nem hozott nyilvánosságra.
A Sárga Angyal díjak január 16-ai ünnepélyes átadóján Münchenben az ADAC igazgatója, Karl Obermair valótlanságnak és rágalomnak nevezte a Süddeutsche Zeitung vádját. A szervezet a felmérés adatait ekkor sem hozta nyilvánosságra.
Január 18-án az ADAC szóvivője, Michael Ramstetter, aki egyúttal a Motorwelt lap főszerkesztője is, az Euro am Sonntag lapnak adott interjúban közölte, hogy a jövőben a Sárga Angyal-felmérés eredményének értékelését külső szakértőkkel végeztetik el. Az ADAC ekkor sem hozta nyilvánosságra a felmérés adatait.
A szervezet a Süddeutsche Zeitung vádjainak megjelenése után azonnal vizsgálatot indított, majd vasárnap beismerte az adatok manipulálásának tényét. Michael Ramstetter személyes felelősséget vállalt az adatok „megszépítéséért”, és lemondott az ADAC-nál betöltött minden hivataláról. Az autóklub vasárnapi közleménye szerint a Sárga Angyal díj többi kategóriájánál nem volt manipuláció.