Milliárdos járműfejlesztések a vasúttársaságoknál

2013-ban és 2014-ben a MÁV-Start egymilliárd forintot fordít közel háromszáz vasúti kocsi felújítására.

BM
2014. 01. 01. 12:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az államtitkár elmondta: az átszervezés révén 2014. január 1-jével megvalósul a MÁV-Gépészet és a MÁV-Trakció integrálása a MÁV-Startba. A Volánoknál a korábbi 24 cég feladatait 7 regionális társaság fogja ellátni, ezzel hatékonyabb lesz a működés és üzemvitel, ésszerűbb a telephelyi és pályaudvari infrastruktúrák kihasználása. Az átszervezés teljes lezárása 2014 végéig várható az autóbuszos személyszállítási közszolgáltatásban.

A 2013. év eredményei között említette, hogy az NFM a MÁV-Start Zrt.-vel és a GYSEV Zrt.-vel hosszú távú vasúti személyszállítási közszolgáltatási szerződéseket kötött, amelyek kiszámíthatóbb, jobban tervezhető kereteket teremtenek az állami megrendelő és a szolgáltatók számára is. Az egyéves előkészítő munka eredményeként létrejött, 2014. január 1-jén hatályba lépő szerződések a korábbi három helyett tíz évre rögzítik többek között a menetrendek összehangolásával kapcsolatos előírásokat, a finanszírozás és ezen belül a bevételekkel nem fedezett indokolt költségek számításának szabályait.

Emlékeztetett arra, hogy az elmúlt évben jelentős járműfejlesztés valósult meg a vasúttársaságoknál, a GYSEV ötvenmilliárd forintos korszerűsítési projektje utolsó elemeként összesen négy új FLIRT motorvonatot helyez forgalomba a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd-vonalon. A vasúttársaság és a MÁV közös közbeszerzés keretében további 48 motorvonatot vásárol meg és állít forgalomba 2015 őszéig. A MÁV-Start 2013-ban és 2014-ben mintegy egymilliárd forintot fordít a minőségi szolgáltatásokat nyújtó vasúti kocsik – két év alatt közel háromszáz jármű – megújítására.

Az államtitkár szerint a Volán-társaságoknál a következő évtizedben a meglévő kilencezer darabos helyi és helyközi autóbuszflotta mintegy 90 százalékának cseréjére lenne szükség. Beszámolt arról, hogy 2013 második felében már megindultak az első központilag koordinált járműbeszerzési tenderek, a vásárlások közvetlen fedezetét a Magyar Fejlesztési Bank Zrt. Közösségi Közlekedésfejlesztési Finanszírozási programja, a hitelek megtérülését pedig a társaságok bevételei biztosíthatják.

Tájékoztatása szerint a Rába-Volvo 61 csuklós autóbuszt szállíthat a Volánbusznak 2014 első negyedétől kezdődően mintegy 16 millió euró (4,8 milliárd forint) értékben. A Volánbusz Zrt. 167 autóbusz beszerzésére irányuló közbeszerzési eljárásában a másik nyertes a 106 szóló kialakítású autóbuszt szállító MAN társaság. A lezárt tender mellett folyamatban van további 79 autóbusz – más Volán-társaságokat is érintő beszerzése.  

Völner Pál úgy értékelte, hogy a 2013. decemberi menetrendváltással az elmúlt évek legjelentősebb kínálatbővítése lépett hatályba. Vasúton a Budapest–Székesfehérvár átfogó korszerűsítés lezárása alapozta meg az utasok százezreit érintő menetrendi fejlesztéseket, a Volánok pedig a regionális és ráhordó szolgáltatások megerősítésével a kívánatos közösségi közlekedési munkamegosztás irányába tettek lépéseket.

Az államtitkár hangsúlyozta, hogy az NFM továbbra sem tervez változást a helyközi személyszállítási közszolgáltatások tarifáiban, a kapcsolódó kedvezményrendszerben. A közösségi közlekedés alaptarifái a kormányváltás óta változatlanok, a legutóbbi átfogó emelés a korábbi ciklusban történt. Völner Pál emlékeztetett arra, hogy a fejlesztési tárca 15 alacsonyabb műszaki szintet nyújtó vasútvonalon 15 százalékos díjcsökkentést vezetett be 2013. június 1-jétől. Az intézkedés mérsékli a lakossági terheket, és a vasút elsőbbségét erősíti a regionális forgalomban. A minisztérium vizsgálja a kedvezményes jegyárak alkalmazásának lehetőségét más vonalakon is.

A közlekedés elmúlt évtizedének egyik legnagyobb sikereként értékelte az államtitkár a megtett úttal arányos elektronikus díjszedés júliusi bevezetését. A díjszedési infrastruktúra a sokéves előkészítés eredményeire alapozva mindössze két és fél hónap alatt épült ki, a rendszer üzembiztosan működik. Mint mondta, a díjbevételi elvárások teljesülnek, a befolyó összeggel a közúti szektor forrásai jelentősen bővültek. Az NFM ezért 2014-ben sem az e-matrica árát, sem az útdíjak mértékét nem tervezi emelni.

Szólt arról, hogy a fejlesztési tárca és az útdíjfizetési szolgáltató vizsgálja a rendszerben rejlő további lehetőségeket. Decemberben már elindult az utólagos díjfizetési konstrukció, és az idén tavaszra tervezik a rendszerindítás utáni átfogó, mintavételes forgalomszámlálást. Az eredményeket a 2013. tavaszi vizsgálattal összevetve indokolttá válhat a rendszer és a jogszabályi keretek további finomhangolása – mondta Völner Pál.

Az államtitkár a közösségi közlekedésben az idén várható legfontosabb fejleményként a szervezeti átalakítások folytatása mellett az egyik legnagyobb forgalmat lebonyolító elővárosi viszonylat, a Budapest–Esztergom-vasútvonal Pilisvörösvár és Északi vasúti összekötő híd között is befejeződő felújítását emelte ki.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.