Jogtalanul hárította át a tranzakciós adót az ügyfeleire a KDB Bank – állapította meg a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság elsőfokú ítélete. A pert a pénzintézet indította a Magyar Nemzeti Bank (MNB) ellen, mert jogtalannak tartotta, hogy a jegybank felügyeleti hatóságának elődje, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete májusi határozatában tízmillió forint fogyasztóvédelmi bírsággal sújtotta. A büntetésre azért került sor, mert a pénzintézet egy újfajta díj bevezetésével jogsértően terhelte tovább a tranzakciós illetéket az ügyfeleire.
A KDB az új díjtétel alkalmazásakor maga is elismerte, hogy a tranzakciós illeték áthárítása volt a célja. A hitelintézeti törvény vonatkozó paragrafusai szerint azonban erre nem lett volna lehetősége.
A történtek miatt a felügyeleti hatóság a jogsértő magatartás folytatásának azonnali megtiltása mellett arra kötelezte a bankot, hogy fizesse vissza ügyfeleinek a tőlük új díjként jogszabálysértő módon beszedett összeget.
A KDB-re – a tranzakciós illeték jogellenes áthárítása miatt – kiszabott büntetés nem egyedi eset. A felügyeleti hatóság a Sberbankkal szemben hasonló ügyben ugyancsak kiszabott már bírságot, amelyet vitatott a pénzintézet, s ezért szintén pert indított az ügyben. A december elején meghozott ítélet szerint a hatóság helyesen járt el a bírság kiszabásakor, nem lépte túl hatáskörét. A Sberbanknak a 21 millió forintos fogyasztóvédelmi bírságon túl vissza kellett fizetnie a jogtalanul beszedett, hozzávetőlegesen 233 millió forintnyi díjat, amelyet a tranzakciós illeték áthárításaként számított fel ügyfeleinek.
Az eddigi két ítélet előzménye, hogy a felügyeleti hatóság a tranzakciós illeték bevezetése után rendkívüli adatszolgáltatásra kötelezte a pénzintézeteket. Az információk beérkezését követően tavaly márciusban célzott vizsgálatot indított a gyanús változtatásokat bevezető bankokkal szemben. Ekkor akadt horogra a Sberbank és a KDB Bank.
A teljes cikket a Magyar Nemzet szerdai számában olvashatja.