Tízből hatan még mindig inkább készpénzzel vásárolnak

Csupán 43 százalék részesíti előnyben a bank- vagy a hitelkártyát mindennapi költései során.

MD
2014. 02. 11. 20:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Nielsen globális felmérésében több mint 30 ezer internetet használót kérdeztek meg pénzügyi céljairól hatvan országban, 2013. augusztus 14-e és szeptember 16. között. A felmérés szerint a vizsgált harmincegy európai ország közül nyolcban a magyarokhoz képest nagyobb arányban preferálják a készpénzt a napi rutin költések során, közülük is kiemelkedik a görögök 84 és az ukránok 71 százaléka, míg a legalacsonyabb a franciák és a norvégok 15-15 százalékos aránya.

A bankkártyát bolti fizetésre is használók aránya az egy évvel korábbi 81-ről 84 százalékra nőtt 2013 végére, ugyanakkor a kártyával kizárólag készpénzt felvevők aránya 10 százalék alá esett – derül ki a MasterCard január elején kiadott felméréséből. A GfK Hungária szerint egyenletesen növekedett az elmúlt években, és 2013 végére elérte a 7 százalékot a 15–69 éves lakosság körében a hitelkártya-birtokosok aránya. Egy január végén publikált kutatási eredmény szerint pedig a megkérdezettek többségének két bankkártyája és négy törzsvásárlói kártyája van, az utóbbiakhoz kapcsolódó kedvezményeket a kártyabirtokosok 80 százalékban kihasználják, míg a hitelkártyák nyújtotta előnyökre jóval kevésbé figyelnek oda.

A magyar kártyatulajdonosok 70 százaléka egy bank- vagy hitelkártyával rendelkezik, 23 százaléka kettővel, 7 százaléka pedig hárommal vagy többel, míg az európai átlag 54, 32, illetve 14 százalék. Míg Magyarországon egy birtokosra átlagosan 1,4 plasztikkártya jut, a vizsgált harmincegy európai ország átlaga 1,6. Az egy tulajdonosra jutó kártyák számát tekintve kiemelkedik Törökország (2,1 darab) és magas az arány Horvátországban, Norvégiában és Svájcban is (mindháromban 1,8 darab).

Oliver Rust, a Nielsen globális pénzügyi szolgáltatásainak szenior elnökhelyettese szerint a fogyasztók nem csak a kényelem miatt fordulnak a kártyás fizetéshez, hanem az olyan plusz előnyök miatt is, amit például a különböző promóciókhoz vagy más bónuszokhoz való hozzáférés jelent.

Az online fizetést a magyar válaszadók 3 százaléka helyezi előtérbe, míg Európában átlagosan 6 százalék. Okostelefonját vagy tabletjét egy valódi üzletben a magyar megkérdezettek 38 százaléka használná vásárláshoz, ha a készülék biztonságosan kezeli adatait; nemmel válaszolt 36 százalék, további 26 százalék pedig azt mondta, hogy „talán”. Ezek az arányok lényegében ugyanakkorák, mint az európai átlag.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.