Mégsem indítanak pereket a bankok?

Hamarosan kezdődik a megkárosított ügyfeleknek járó összegek visszautalása.

Hajdú Péter
2014. 03. 21. 4:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelentősebb összeg, akár több tízezer forint is visszajárhat azoknak a számlatulajdonosoknak, akiknél – a jegybank szerint – jogszabályellenesen emelték meg a díjakat a pénzintézetek. A Magyar Nemzeti Bank felügyeleti hatósága által indított vizsgálat első szakaszában az ellenőrzött 35 pénzintézet mindegyike szabálytalankodott, közülük 33 okozott kárt ügyfeleinek. Ezeknek a bankoknak mintegy tízmilliárd forintot kell visszafizetniük a megkárosított ügyfeleknek.

Bár a Magyar Nemzet által megkérdezett országos jelentőségű pénzintézetek többsége vitatja a felügyeleti hatóság határozatát, ám ennek ellenére úgy nyilatkoztak, hogy nemcsak a jogtalannak ítélt díjtöbbletet juttatják vissza a számlatulajdonosoknak, hanem a kiszabott 1,2 milliárd forintos bírságot is befizetik április 30-ig.

A Raiffeisen Bank ugyanakkor – bár megfizeti a bírságot, visszatéríti a jogtalannak ítélt díjakat – az ügyben egyeztetést kezdeményez a Magyar Nemzeti Bankkal, illetve a Magyar Bankszövetséggel. Az Erste Bank ugyancsak visszatéríti az MNB által jogsértőnek minősített díjakat a megadott határidőig.

A CIB Bank szintén fizet, de közleményükben hangsúlyozzák, megítélésük szerint a bank magatartása megfelel az érvényben lévő jogszabályoknak és – a felügyeleti hatóság elődje – a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) korábban kiadott irányelveinek, és ezért biztosak abban, hogy a díjemelésekkel nem sértettek jogszabályt. A Budapest Banknak egyelőre nincs hivatalos álláspontja a bírsággal kapcsolatban.

A március 13-án nyilvánosságra hozott – az elmúlt két év díjemeléseit vizsgáló – jegybanki ellenőrzés megállapította, hogy a pénzintézetek sok esetben és számos ponton szegték meg a hitelintézeti törvényt. Ezért megbírságolták a cégeket, s kötelezték őket a jogtalanul beszedett mintegy tízmilliárd forintnyi díj visszafizetésére.

A hatóság magyarázata szerint a bankok 2012 és 2013 során több alkalommal emeltek díjaikon, de annak okát nem közölték, ahogy arról sem tájékoztatták ügyfeleiket, hogy díjmentesen felmondhatják szerződésüket, amennyiben nem értenek egyet a díjemeléssel. Törvényellenesnek tartotta a hatóság azt is, hogy új díjfajta bevezetésével okoztak kárt a számlatulajdonosoknak, holott azt egy érvényben lévő szerződés esetén nem tehették volna meg. A bankok által legvitatottabb vádpont az volt, hogy nullaforintos, illetve egyéb kedvezményeket szüntettek meg, s ezzel kárt okoztak ügyfeleiknek.

A teljes cikk a Magyar Nemzet pénteki lapszámában olvasható.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.