Hozzátette: az unió támogatja az üzemanyag elterjesztését, jogszabályokkal is segíti majd. A tárca szintén elkötelezett a tisztább üzemanyag mellett, hiszen a napokban hirdette meg a cng-autóbusz-pályázatot 1,6 milliárd forint támogatással. A pályázaton személyszállítási közszolgáltatást végző állami és önkormányzati szervezetek vehetnek részt – mondta a helyettes államtitkár.
Szeneczey Balázs főpolgármester helyettes beszédében kiemelte, hogy a főváros hamarosan üzembe helyezi a nemrég vásárolt három tucat földgázhajtású autóbuszt, bár azokat nem itt, hanem a telephelyükön töltik. A most átadott kút teljesítménye 500 köbméter óránként, így alkalmas teherautók és buszok töltésére is.
Koncz László, a Főgáz Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy 2011-ben, a Kőbányai úton nyitották meg az első cng-töltőállomást, amelynek a teljesítménye 260 köbméter óránként. Erre az üzletágra hozták létre a Főgáz CNG Kft-t. A mostani kút az ENI Hungária Zrt.-vel kötött megállapodás alapján a Budaörsi út végén lévő Agip kútnál üzemel.
A vezérigazgató beszélt arról is, hogy a fővárosban másfél ezer cng-hajtású jármű közlekedik, ezek évi 1,5 tonnával csökkentik a levegőbe kerülő szilárd részecskék mennyiségét. Miután ezzel a hajtással mintegy 350 kilométer a járművek hatótávolsága a vidéki kúthálózat kiépítése nélkül a további terjedés korlátozott lesz. Ehhez állami segítséget javasolt a vezérigazgató.
Az üzletpolitikáról szólva Koncz László kiemelte, hogy 2011 óta nem emelték a sűrített földgáz árát. A most átadott kúton 345 forintba kerül kilogrammonként.
Az átadáson bemutatták a kúthoz tartozó gázsűrítő berendezést, amelyet egy konténerben helyeztek el. A hálózati 6 barról 250 bar nyomásúra sűríti a berendezés a földgázt, amely 220 baron kerül a járművek tankjaiba. A konténer ára 75-80 millió forint.
A világon mintegy 13 millió cng-hajtású jármű közlekedik. Németországban például 92 ezer járművet 720 kút szolgál ki.