MNB-bírság: fizetnek a bankok

Emellett a pénzintézetek az ügyfeleknek is visszautalják a jegybank szerint jogtalanul felszámított díjak összegét.

NT
2014. 04. 22. 17:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) Pénzügyi Stabilitási Tanácsa (PST) márciusban mintegy 1,2 milliárd forint bírságot szabott ki 35 pénzügyi szervezetre, mert a jegybank véleménye szerint jogszerűtlen módon emelték meg a fogyasztók díjait és költségeit. Az MNB határozataiban megtiltotta az érintett szolgáltatóknak a jogsértés folytatását, a jogtalanul elvont díjtöbbletet pedig április 30-áig vissza kell fizetni az ügyfeleknek. (Ez fejenként akár több tízezer forintot is jelenthet, de csak azok kapnak pénzt, akinek a bankját megbírságolta az MNB)  A pénzintézeteknek a határozatok teljesítéséről május 15-éig be kell számolniuk az MNB-nek.

Több bank is a díjcsökkentés mellett döntött. A korábban ingyenes, majd a tranzakciós illeték után fizetőssé tett bankszámlák egy része ismét „nullás” lett.

 

Jelentős kedvezményeket kínálnak a bankok az aktív kártya- és bankszámlahasználat fejében ügyfeleiknek, csak hogy csökkentsék az ingyenes készpénzfelvétel miatt elszenvedett veszteségeket. A kártyahasználat után fizetett visszatérítés akár az öt százalékot is elérheti.

 

Tavaly összesen 55,4 százalékkal drágultak a pénzügyi szolgáltatások a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint, az idén januárban viszont már minimális díjcsökkenést mért a hivatal.

A visszafizetési kötelezettség 33 hitelintézetet érint. A jegybank becslése szerint több százezer fogyasztóról és tízmilliárdos nagyságrendű összegről lehet szó. A fogyasztóknak ezzel kapcsolatban nincs teendőjük, a jogtalanul kirótt összeg kiszámítása és a fogyasztóknak való visszajuttatása az érintett hitelintézetek feladata.

A jegybank a pénzintézetek által 2012 januárjától 2013 végéig terjedő időszakban a pénzforgalmi szolgáltatásokra (például számlavezetési díj, utalási és bankkártyás költségek) vonatkozóan az egyoldalúan bevezetett, az ügyfelek számára hátrányos díjmódosításokat vizsgálta.

Az érintett pénzintézetek közül az MKB Bank a határozatban foglalt kötelezettségének eleget tesz, április 30-ai értéknappal visszafizeti a határozat által kifogásolt díjtételeket az érintett ügyfeleknek. Az MKB úgy döntött, hogy ügyfelei érdekeit szem előtt tartva – bár nem ért egyet a határozatban foglaltakkal és fenntartja, hogy transzparens és átlátható módon hárította át a tranzakciós illetéket – nem támadja meg a bíróság előtt a határozatot.

Az MKB közölte: az egyes tranzakciótípusokhoz tartozó kifogásolt díjtételek egyedi beazonosítása után számítják ki, hogy mennyit kell visszatéríteniük az egyes ügyfeleknek, figyelembe véve az érintett időszak adatait. A jegybanki határozat szerint jogszerűtlenül terhelt díjakat egy összegben fizeti vissza az MKB Bank.

A tényleges számok ismeretében, tehát a határidő környékén lehet majd pontos számot mondani arra vonatkozóan, hogy mennyi visszatérítés jár az érintett ügyfeleknek. A visszatérítésről tételes, tranzakciószintű analitika készül. Ha az ügyfél időközben bankot váltott, akkor a hitelintézet honlapján és a bankfiókokban elhelyezett hirdetményekkel keresik meg őket, maga a kifizetés – előzetes időpont-egyeztetést után – a kijelölt bankfiókban történik – tudatta az MKB Bank.

 

 

A Budapest Bank tudomásul veszi az MNB határozatát, de azzal nem ért egyet – közölte a hitelintézet. A bank a határozatban foglaltakat teljesítve a bírságot befizette, illetve az MNB által kifogásolt díjakat április 30-áig visszafizeti az érintett ügyfeleknek.

A Budapest Bank fontosnak tartja kiemelni, hogy működése során mindenkor – így az MNB határozata által érintett lakossági számlacsomagok árazásakor is, – a hatályos jogszabályoknak megfelelően, a felügyeleti iránymutatásokat figyelembe véve járt el, törekedve az átláthatóságra és az arányosságra.

Március 20-án lépett életbe a pénzügyi rezsicsökkentéshez kapcsolódó újabb két intézkedés. Ennek értelmében a múlt hónaptól legalább 500 milliós bírsággal is büntethetők azok a bankok, amelyek megszegik az ingyenes készpénzfelvétel szabályait, és megpróbálják „átverni az ügyfeleiket”. Ugyancsak március 20-áig kötelesek a bankok tájékoztatást küldeni minden olyan adósnak, aki jogosult a gyűjtőszámlahitelre, de még nem kötött erre szerződést.

Ismert, a GVH tavaly 9 milliárdos büntetést szabott ki az árfolyamgát akadályozása miatt. Akkor a GVH döntése szerint az OTP több mint 3,9 milliárd forint bírságot, az Erste 1,7 milliárd forintos, a Kereskedelmi és Hitelbank 983,3 milliós, a CIB 835,4 milliós, az MKB 783 milliós, a Raiffeisen 583,6 milliós, az UniCredit 306,3 milliós, az UCB Ingatlanhitel Zrt. 63,2 milliós, a Magyar Takarékszövetkezeti Bank 1 millió forintos, a Citibank pedig 800 ezer forintos bírságot kapott.

A bankok hazánkban mindezek mellett még más területen is hibát vétettek az MNB megállapítása szerint. A panaszok késedelmes megválaszolása, a telefonos panasztételi lehetőség időbeli korlátozása és a panaszkezelési szabályzat előírásainak megsértése miatt összesen 18 millió forintos bírságot szabott ki a K&H Bank Zrt.-re, az AXA Bank Europe SA magyarországi fióktelepére, valamint a Banif Plus Bank Zrt.-re

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.