Meghátráltak a bankok

A bankok orrára koppintott az MNB, visszaadják az ügyfeleik pénzét.

VZ
2014. 03. 14. 14:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Erste Bank a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján közleményben jelentette be, hogy az ügyfeleknek április 30-ig visszafizetik az MNB határozatában szereplő, jogsértőnek minősített díjtételeket.

Az MKB Bank – mint minden hasonló esetben – jogkövető magatartást tanúsít. „Meggyőződésünk, hogy törvényesen jártunk el, de végrehajtjuk a felügyeleti döntést\" – közölte az MTI kérdésére a hitelintézet.

A Budapest Bank azt közölte, hogy tudomásul veszi az MNB határozatát, és annak megfelelve 30 napon belül a bírságot befizeti, illetve az MNB által kifogásolt díjakat visszafizeti az érintett ügyfeleknek. Az ügyfeleknek ezzel kapcsolatosan nincs teendőjük, amennyiben érintettek, a visszatérítést április 30-ig automatikusan jóváírjuk számláikon – válaszolta az MTI megkeresésére a bank.

A BB hangsúlyozta: „a bank működése során mindenkor – így az MNB határozata által érintett lakossági számlacsomagok árazásakor is – a hatályos jogszabályoknak megfelelően, a felügyeleti iránymutatásokat figyelembe véve járt el, törekedve az átláthatóságra. A Budapest Bank az MNB határozatának részletes tanulmányozása után dönt arról, él-e majd jogorvoslati lehetőséggel\".

 

 

Az MNB Pénzügyi Stabilitási Tanácsa 35 pénzügyi szervezetre csaknem 1,2 milliárd forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki. A csütörtöki bejelentés indoklása szerint a pénzügyi szervezetek jogszerűtlen módon emelték meg a fogyasztók díjait és költségeit.

A jegybank megtiltotta az érintett szolgáltatóknak a jogsértés folytatását, a jogtalanul elvont díjtöbbletet pedig április 30-ig vissza kell fizetniük az ügyfeleknek. A pénzintézeteknek a határozatok teljesítéséről május 15-ig be kell számolniuk az MNB-nek.

Az MNB becslése szerint több százezer fogyasztóról és tízmilliárdos nagyságrendű összegről lehet szó. A fogyasztóknak ezzel kapcsolatban nincs teendőjük, a jogtalanul kirótt összeg kiszámítása és a fogyasztóknak való visszajuttatása az érintett hitelintézetek feladata. A pénzügyi szolgáltatóknak azon ügyfeleknek is vissza kell fizetniük a jogtalanul elvont díjakat, akiknek a szerződése időközben megszűnt – jelentette be az MNB csütörtökön.

A megbírságolt pénzügyi intézmények közül 14 bank (összesen 823 millió forint bírság), 20 takarékszövetkezet (351 millió forint bírság), 1 pedig pénzügyi vállalkozás (12 millió forint bírság). A bankok esetében 7 millió forint, a takarékszövetkezetek esetében 2 millió forint volt a legalacsonyabb bírság, a legmagasabb pedig 98 millió (ennyit három bankra szabtak ki), illetve 35 millió forint (egy takarékszövetkezetet sújtott).

Kérés nélkül akár több tízezer forintot is visszakaphatnak azok a banki ügyfelek, akiket az elmúlt két évben megkárosítottak – írja a Híradó.hu. Kézdi Zsolt, a Banki Hiteltanácsadók Egyesülete elnöke szerint a bankok több módon is kártalaníthatják ügyfeleiket, például úgy, hogy egy összegben visszafizetik a jogtalanul elvett pénzeket, vagy a banki díjakból levonják.

Csak azoknak az ügyfeleknek jár kártérítés, akiknek a bankját megbírságolta az MNB – a listát fentebb találja –, valamint akiknek az elmúlt két évben jogszerűtlenül emelték a banki költségeiket. Az ügyfeleknek nem kell jelentkezniük bankjuknál, mert a kártérítés automatikusan jár. A pénzintézetek egyébként megígérték, hogy április 30-ig kártalanítják ügyfeleiket. Feltehetőleg a legtöbb bank küld majd egy pontos elszámolást, hogy kinek mennyi pénz jár vissza. Várhatóan a bankok a pénzt egy összegben fizetik majd ki, vagyis ráteszik a pénzt a számlákra.

Tavaly november közepén tizenegy pénzintézet kapott összesen 9 milliárd 488 millió 200 ezer forint összegű bírságot, mert a Gazdasági Versenyhivatal megállapította, hogy az eljárás alá vont vállalkozások jogsértést valósítottak meg azáltal, hogy a hitelkiváltó hitelek nyújtásának korlátozása révén a fix árfolyamú végtörlesztések csökkentése érdekében összehangolták a stratégiájukat, és ennek során üzleti titoknak minősülő információkat is megosztottak egymással.

 

A Magyar Nemzet tavaly szeptemberben arról számolt be, a bankok tagadták, hogy összebeszéltek volna, hogy együtt csökkentsék a végtörlesztésben részt vevő adósok számát. A vád szerint 2011 őszén, a végtörlesztés idején közösen a bankok határoztak úgy, hogy minél kevesebb adósnak teszik lehetővé a devizaadósságuk forintra váltását.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.