Milliárdos büntetés a bankoknak

Több százezer ügyfélnek kell visszautalni a jogszerűtlenül beszedett díjakat.

Hajdú Péter
2014. 03. 14. 4:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az eddig vizsgált 35 pénzintézet mindegyikének működésében találtak szabálytalanságokat a Magyar Nemzeti Bank felügyeleti hatóságának szakemberei. Az elmúlt két évet átfogó – jelenleg is zajló – ellenőrzések célja a jogszerűtlen díjemelések feltárása volt.

A súlyosabb szabálytalanságokat elkövető pénzintézetek – az Erste Bank, az MKB Bank és a Raiffeisen Bank – a maximális százmillió forintos bírságnál alig kétmillió forinttal kisebb büntetést kaptak, de a Budapest Banknak és az FHB Banknak is kilencvenmillió forintnál többet kell fizetnie. A megbírságolt 14 bank átlagos büntetése 59 millió forint, míg a 20 takarékszövetkezetnek átlagosan 18 millió forintja bánja a szabálytalanságokat. A kiszabott bírságok teljes összege csaknem eléri az 1,2 milliárd forintot. A hatóság határozatban kötelezte a bankokat, hogy az okozott mintegy tízmilliárd forintos kárt térítsék vissza több százezer ügyfélnek legkésőbb április 30-ig.

 

Windisch László, a jegybank pénzügyi felügyeletért felelős alelnöke tegnap elmondta, azért szabtak ki sok esetben magas bírságot, mert az egész bankszférában elterjedt az ügyfelek számára hátrányos gyakorlat. Az alelnök kiemelte: azért fontos a banki ügyfelek érdekeinek fokozott védelme, mert a pénzügyi szolgáltatások ma gyakorlatilag elkerülhetetlenek, egyfajta közszolgáltatásnak minősülnek, ahol a fogyasztók nagy része nincs valós döntési helyzetben.

 

Freisleben Vilmos, a fogyasztóvédelmi hatóság igazgatója szerint jellemző volt a bankok elmúlt két évi díjpolitikájára, hogy sok esetben és számos ponton szegték meg a hitelintézeti törvény előírásait. Így például sem üzletszabályzatukban, sem az általános szerződési feltételekben nem rögzítették, mikor és milyen okból emelhetnek díjat, pedig enélkül mindez jogellenes. Számtalan esetben előfordult, hogy az előírt hatvan napnál rövidebb idő alatt bevezették az új díjakat, illetve hogy nem tájékoztatták az ingyenes elállás lehetőségéről az ügyfeleket. Ugyancsak elfelejtették közölni velük, hogy miért is emelik a díjaikat, pedig ez a törvény szerint kötelességük lett volna.

Sok pénzügyi szolgáltatónál tapasztalták, hogy új díjfajta bevezetésével emelték az ügyfelek terheit, amit szintén tilt a törvény. Az igazgató kiemelte: új díj bevezetésének tartja a hatóság azt is, ha a bank nullaforintos akciót szüntetett meg menet közben úgy, hogy ennek lehetőségét előre, a szerződéskötéskor nem jelezte. Az ellenőrzés-sorozat még nem ért véget. Százhúsz további szolgáltatónál még folynak a vizsgálatok, amelyeket várhatóan idén nyáron fejez be a hatóság.

A pénzintézetek egy része méltánytalannak tartja a kivetett bírságot – közölte tegnap a Magyar Bankszövetség. Több cég az üggyel kapcsolatban pert is indít.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.