Eltűntek az autóhitelek a piacról

A magánszemélyek számára is a lízing maradt, aminél viszont nincs felső korlátjuk a költségeknek.

Jámbor Gy.–Horváth Cs. L.
2014. 05. 09. 2:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Új szabályok szerint lehet kölcsönre szert tenni az autók vásárlásához az új polgári törvénykönyv (Ptk.) előírásai szerint. A hitelek eltűntek, a magánszemélyek is csak lízing formájában juthatnak pénzhez. Ennek oka, hogy a március 15. után megkötött autóhitel-szerződésekben az új törvény már nem ad lehetőséget az úgynevezett opciós vételi jog kikötésére, ami eddig magát a fedezetet biztosította a finanszírozók számára – olvasható az Autóhitel Alkusz elemzésében.

Ezzel gyakorlatilag lehetetlenné vált, hogy amikor az ügyfél elmarad a részletek fizetésével, a bank birtokba vegye, majd újra értékesítse a hitel fedezetéül szolgáló gépjárművet, és a befolyt vételárból lezárja a fennálló tartozást.

– A törvényalkotó szándéka az opciós vételi jog eltörlésével elsősorban a fogyasztók védelme volt – nyilatkozta Bohács Zoltán, a Lízingszövetség autóbizottságának vezetője. Ugyanakkor, mivel megszűnt az autóhitelek mögötti fedezet, a bankoknak csak a személyi kölcsönöknél megszokott kockázatok és az azokhoz kapcsolódó jóval magasabb kamatok mellett érné meg autóhiteleket nyújtani.

– Ez azonban egyaránt előnytelen lenne az ügyfél és a bank számára is, így lényegében majd minden piaci szereplő felfüggesztette a hitelek alkalmazását – mondta Bohács Zoltán.

Kérdés, hogy az autóhitel eltűnése miként befolyásolja az új autók hazai piacát, amelynek öt éve tartó mélyrepülése hátterében éppen a hitelkínálat szűkössége és a leendő vásárlók ódzkodása bújik meg. A piacot azonban szemmel láthatóan eddig nem rázta meg a magánszemélyeknek nyújtott autóhitelek eltűnése. – Mint a napokban közzétették, a hazai értékesítés az első négy hónapban 20 százaléknál is magasabb volt, ezen belül a márciusi és az áprilisi adatok ugyancsak hasonló nagyságrendű emelkedést hoztak – mutatott rá Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke.

Ezt részben az indokolja, hogy a vásárlók mintegy háromnegyede cég. Esetükben eddig is a lízing volt a finanszírozási forma, különösen hogy a nyílt végű lízing esetében a cégek visszaigényelhetik az általános forgalmi adót. A magánszemélyek közt is egyre többen vették igénybe a lízinget, azaz a hagyományos hitel kivezetése nem sok vevőnek hiányzik. Ugyanakkor van olyan vélemény is, hogy – miként egy, a magyarországi piacon jelentős szerepet betöltő lízingcég igazgatósági tagja lapunknak elmondta – néhány hónapon belül ismét megjelenhetnek az autóhitelek a pénzügyi vállalkozások kínálatában.

A teljes cikket a pénteki Magyar Nemzetben olvashatja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.