A szakmai szervezetek hétfőn eljuttatták az MTI-hez javaslataikat, amelyek központi eleme a 2013 januárjában bevezetett kilométeróra-nyilvántartási rendszer továbbfejlesztése egy egységes központi járműtörténeti adatbázis formájában. A javaslat célja, hogy a használt járműveket vásárolni szándékozók számára referencia adatbázis álljon rendelkezésre, amelyből lekérdezhetők a gépjárművek jellemző adatai.
A kilométeróra-nyilvántartási rendszer az eddigi tapasztalatok szerint megfelelően működik, azonban az adatok csak tulajdonosváltás és műszaki vizsga esetén frissülnek – hívják fel a figyelmet a szakmai szervezetek. A hatékonyság növelése érdekében álláspontjuk szerint szükség volna az adatok gyakoribb frissítésére, mivel jelenleg 2-3 év is eltelhet két feltöltés között.
A használtautó-kereskedelem kifehérítését célzó járműtörténet-nyilvántartási adatbázis szerkezetét, tartalmát a jogalkotóval egyeztetve az Autós Nagykoalíció, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete és a Magyar Biztosítók Szövetsége együtt dolgozta ki – jelezték a közleményben.
A javaslatcsomagban szerepel egyebek között a gépjárműjavítók egységes működési feltételrendszerének kialakítása egy egységes ellenőrzési rendszer bevezetésével, az importált gépjárművek áfája megfizetésének garantálása és a forgalomból való kivonás rendszerének átalakítása is.
A szakmai szervezetek további javaslatokkal is készülnek. Szeretnék elérni, hogy a döntéshozók elé kerüljön javaslatuk egyebek között a cégautók beszerzési áfájának visszaigényelhetőségéről, illetve a tehergépjárművek tulajdonszerzési illetékének eltörléséről. A további terveik között szerepel egy roncsautóprogram megvalósítása is.