Felidézik, hogy az EUTAF ellenőrzéséről szóló jelentést 2014. január 21-én, sajtótájékoztatón hozta nyilvánosságra az Állami Számvevőszék. A számvevőszéki jelentés akkor megállapította, hogy az auditor szervezet szakmai tevékenységének szabályozottsága összességében magas, míg a szakmai feladatok végrehajtása közepes megfelelőségű volt. Utóbbi minősítést alapvetően a jogszabályban meghatározott határidők késedelmes teljesítése indokolta.
Az ÁSZ ellenőrzésének célja egyrészt annak értékelése volt, hogy az NGM irányítása alatt álló, önállóan működő EUTAF 2010-2012. éveket érintő pénzügyi gazdálkodása, feladatellátása, belső kontrollrendszerének kialakítása és működtetése megfelelt-e a vonatkozó előírásoknak, másrészt az irányító szerv felügyeleti tevékenysége biztosította-e a szabályszerű feladatellátást.
Az EUTAF feladatainak teljesítését mind az Európai Bizottság, mind az Európai Számvevőszék ellenőrizte. Az ÁSZ megállapítása szerint a szervezet gazdálkodásának ellenőrzésénél a mintavételezés alapján ellenőrzött tételek azt mutatták, hogy az ellenőrzött időszakban a szükséges dokumentumok rendelkezésre álltak, a pénzügyi jogköröket megfelelően gyakorolták. Az uniós támogatások felhasználása pedig cél szerint történt az ellenőrzött időszakban.
A jelentés közzétételekor az ÁSZ elnöke külön figyelemfelhívó levélben mutatott rá a határidők előírásának és betartásának fontosságára. Az EUTAF erre kedvezően reagált, így a 2010-től lezáratlan PHARE és átmeneti támogatások program keretében a kapcsolódó szabálytalansági eljárásokat lefolytatta, azok nyomon követését rendszerbe iktatta.
Az EUTAF ellenőrzéséről szóló jelentésében az ÁSZ több javaslatot fogalmazott meg. Az EUTAF főigazgatójának javasolta a belső kontrollrendszer erősítését és a határidők betartásának biztosítását. A nemzetgazdasági miniszternek az EUTAF kiszámítható és zavartalan feladatellátásához és működéséhez szükséges intézkedések meghozatalát javasolta az ÁSZ. A PHARE- és átmeneti támogatásokkal kapcsolatban megállapított hiányosságok pótlását egyaránt javasolta az EUTAF főigazgatójának és a Miniszterelnökség illetékes államtitkárának. Az intézmények határidőben elkészítették és megküldték intézkedési tervüket.
Az intézkedési tervek kapcsán az ÁSZ elnöke az EUTAF főigazgatójának írt válaszában rámutatott a határidők szigorításának fontosságára, mivel ezen keresztül javítható a feladatellátás szabályszerűsége, biztosítható a programok határidőben történő lezárása.
Az EUTAF gazdálkodási függetlensége és működésének biztonsága tovább erősödött, az intézmény 2014. január 1-jétől önálló költségvetési státuszú lett. Az EUTAF jelentős hatással van az uniós források magyarországi felhasználásának szabályszerűségére, rendszer- és projektellenőrzéseivel támogatja több ezer milliárd forint nagyságrendű uniós forrás felhasználását. Az EUTAF önálló gazdálkodó státusza illeszkedik a 2014-től induló új programozási időszakban betöltendő szerepéhez – áll a dokumentumban.
Feladatköre szerint az EUTAF auditálhatja majd az uniós támogatások fogadására kialakított új hazai intézményrendszert. Shirin Wheeler, a regionális politikáért felelős uniós biztos, Johannes Hahn szóvivője a napokban közölte, hogy miután az Európai Bizottság nem állította le a támogatások kifizetését, a magyar hatóságok dönthetnek úgy, hogy az új intézményrendszerben kiállított fizetési igényeket is benyújtják. Ezt megelőzően azonban biztosítékot szeretnének kapni az EUTAF-tól, mint a szervezetrendszert auditáló hazai hatóságtól – idézi fel az ÁSZ.