Több autót hívtak vissza, mint amennyit az utóbbi időben eladtak

A General Motorsnál igyekeznek úrrá lenni a helyzeten.

WL
2014. 05. 22. 4:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az „új GM” az elmúlt öt év során visszaszerezte vezető piaci részesedését, rekordnyereségre tett szert, és járműveinek minősége kivívta mind a szakma, mind a vásárlók elismerését. Az év elején aztán megkezdődött a gondok sorozata.

Az autógyártó február 14-én 800 ezer autót hívott vissza Amerikában, mert a gyújtáskapcsoló hibája miatt menet közben leállhatott a motor. A GM végül ugyanebből az okból kifolyólag – amelyhez 13 halálos baleset köthető – világszerte 2,6 millió autót volt kénytelen visszarendelni.

A GM az idén 29 körben világszerte rekordmennyiségű, 15,6 millió járművet hívott vissza, közülük 13,8 milliót az Egyesült Államokban. Az autógyártó a műszaki korrekciók számának megugrását a cégnél bevezetett új biztonsági normákkal magyarázza.

A cég ebben az évben beismerni kényszerült, hogy alkalmazottai már legkevesebb egy évtizeddel a visszahívások előtt tudtak a gyújtáskapcsoló jelentette kockázatról. A megkésett biztonsági ellenőrzések miatt a GM egyelőre 35 millió dollárnyi bírságot fizetett ki a Nemzeti Autópályák Közlekedésbiztonsági Hatóságának, de várhatóan további hatósági vizsgálatokat is indítanak ellene.

Az igazságügyi minisztérium büntetőjogi vádemelést is mérlegel a GM ellen. Egy hasonló eljárás miatt a Toyota 1,2 milliárd dolláros bírság kifizetésére kényszerült járműveinek véletlenszerű gyorsulása miatt.

Az „új GM” jogi értelemben ugyan nem felelős a zömmel a 2009-ben bejelentett csőd előtt a gyújtáskapcsoló meghibásodása miatt történt sérülésekért és halálesetekért, ám a cég felfogadta Kenneth Feinberg kártérítés-szakértőt, aki a 2001. szeptember 11-i terrortámadások áldozatait és a BP 2010-es olajkatasztrófa-károsultjait segítette méltányosan kompenzálni.

A General Motors becslései szerint – a polgári vagy büntetőperes bírságok összege nélkül – mintegy 1,7 milliárd dollárba fog kerülni az idén eddig visszahívott gépjárművek javítása, ami gyakorlatilag nullára leírta az autógyártó teljes első negyedévi nyereségét. A cég részvényei az év eleje óta 18 százalékkal gyengültek.

Jó hír viszont a GM szempontjából, hogy a tömeges gyújtáskapcsoló-javítás utáni három hónapban a vásárlók bizalma visszatért, és a cég megőrizte első helyét az amerikai autópiacon. Jól tartja magát a használt GM-autók ára is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.