Kína legnagyobb vonatgyártója, a CSR első európai országként Macedóniával állapodott meg hat nagy sebességű vonat exportjáról – számol be a Zsenmin Zsipao központi lap. Az újság Hszie Hung-pinget, a CSR mérnökét idézi, aki szerint a szerelvényeket a macedón normákra szabják majd, óránként legfeljebb 140 kilométeres sebességgel haladhatnak majd, és 30 éves élettartammal bírnak majd.
Az ázsiai ország korábban csupán részeket értékesített nagy sebességű vonatokhoz Európában, legnagyobbrészt a német piacon, melynek legnagyobbjával, a Siemensszel 2012-ben kezdődött az együttműködés.
A kínai kormány reményei szerint a nagy sebességű vonatok exportja a jövőben további országokra és kontinensekre terjedhet ki. A kelet-ázsiai országban gyártott szerelvények Thaiföldön, Malajziában és Argentínában is járnak, s a vonatokat Li Ko-csiang miniszterelnök tavalyi kelet-európai körútján, valamint májusi afrikai útján is „reklámozta”. Kína álma egy átfogó nagy sebességű vasúthálózat kiépítése Afrikában – mondta Nigériában a kínai kormányfő. A Budapest–Belgrád-vasútvonal felújítását, ahol óránként akár 160 kilométeres sebességgel közlekedő szerelvények járnak majd, Kína pénzzel biztosan támogatja, az ugyanakkor egyelőre nem ismert, ott kínai vonatokat állítanak-e működésbe.
A Hszinhua hírügynökség egy korábbi cikkében úgy fogalmazott: a gyorsvonatexport kínai sajátossággá is válhat, csakúgy mint az óragyártás Svájcban.
A nagy sebességű vasúthálózat fejlesztése 2007-ben kezdődött Kínában, a hálózat hossza tavaly év végén már a 10 ezer kilométert is meghaladta. A közlekedési minisztérium korábbi bejelentése szerint 2015 végére 18 ezer kilométerre kívánják növelni a hosszát. Kínában van a világ leghosszabb vonala, s az országban tesztelik az eddig ismert leggyorsabb, akár 575 kilométer per óra sebesség elérésére is képes vonatokat.