Szijjártó Péter a Belgrádban tartandó keddi szerb–magyar csúcstalálkozót megelőzően Szegeden fogadta a gazdasági vegyes bizottság szerb társelnökét, Snezana Bogosavljevic-Boskovic mezőgazdasági és környezetvédelmi minisztert.
Az államtitkár az eseményt követően elmondta: Magyarország és Szerbia stratégiai partnerségét bizonyítja, hogy tavaly minden idők legnagyobb kereskedelmi forgalmát érték el, amely meghaladta az 1,6 milliárd eurót. Hozzátette, a pozitív tendencia idén is folytatódik, az első negyedév adatai a kétoldalú kereskedelmi forgalom további növekedését mutatják. Szerbiában 400 szerb-magyar vegyes vállalat működik, Magyarország az ötödik legnagyobb befektető, és az ötödik legnagyobb exportőr is.
Az államtitkár elmondta, a találkozón megállapodtak abban, hogy a Budapest–Belgrád-vasútvonal felújítására irányuló előkészítő munkálatokat felgyorsítják. Ennek két szempontból is nagy jelentősége van: egyrészt személyszállításban a jelenlegi 7-8 órás menetidő a tervek szerint 3 órára csökken, másrészt a felújított vasútvonal lesz a legversenyképesebb útvonal a Görögországba érkező és Nyugat-Európába tartó kínai áruknak. Ebből mind Szerbiának, mind Magyarországnak nagyon komoly tranzitbevétele származhat.
Szijjártó Péter elmondta, a tárgyaláson jelezte kollégájának, hogy a Szeged és Szabadka, illetve Szabadka és Baja közti vasútvonal felújítása érdekében a magyar kormány elvégzi a szükséges beruházásokat.
Hétfőn egyeztettek a határ menti gazdasági fejlesztésekről is. Ennek előzménye, hogy 2012-ben megállapodást kötöttek, amely szerint 2020-ig megduplázzák a határátkelők számát. A megállapodáskor öt átkelő volt. Ezt követően átadták az ásotthalmi átkelőt, 2015 elején pedig megnyitják a régi röszkei átkelőt. Emellett a Bácsszentgyörgynél nyíló határátkelőhely építése Magyarországon is folyamatban van. Két további határátkelőhelyet 2020-ig építenek meg.
A tárgyaláson egyeztettek energiabiztonsági kérdésekről is. „Az ukrán válság világosan megmutatta, hogy Magyarországnak nagyon fontos érdeke a Déli Áramlat gázvezeték megépítése, hiszen ez a gázvezeték az útvonalak diverzifikációját jelenti, és Magyarország kiszolgáltatottságát jelentősen csökkenteni fogja” – fogalmazott Szijjártó. Hozzátette: ez közös projekt Bulgária, Szerbia, Magyarország és Ausztria között.