Mélykuti Tibor elmondta: a terméktanácsi tag kiskereskedelmi láncoknál (CBA, Tesco, Auchan, Penny Market) több magyar termék lett a kínálatában, de például a Sparnál – amely nem tagja a szakmaközi szervezetnek – szintén kedvező folyamat indult el. Ez a cég ugyanis már nem kínál vevőinek import UHT tejet, csak belföldit.
Hozzáfűzte: azokkal a kereskedelmi láncokkal, amelyek tagjai a terméktanácsnak, korábban már egyeztetett a szakmaközi szervezet arról, hogy hogyan lehet növelni a magyar tej és tejtermékek kínálatát, például az UHT tej esetében. Az alacsony áron beszerezhető importot ugyanakkor nem lehet teljesen kizárni az üzletek kínálatából – jegyezte meg.
A múlt heti tiltakozást a tejtermelők a számukra kedvezőbb piaci feltételek biztosítása érdekében szervezték, a magyar piacon megjelenő nagy mennyiségű import ellen. A magyar piacot leginkább a külföldről behozott ultrapasztőrözött, UHT tej, valamint a félkemény sajtoknál tapasztalható nagy mennyiségű behozatal zavarja.
A szakmaközi szervezet elnöke emlékeztetett: a múlt hét keddi termelői demonstráció felháborodást váltott ki azoknál a kereskedelmi láncoknál, amelyek érintettek voltak. A tiltakozást többen összefüggésbe hozták a terméktanáccsal, noha ahhoz a szervezetnek nem volt köze, a demonstrációt a tejtermelők szervezték – szögezte le.
A CBA júliusi országos akciós újságjában magyar UHT tejet, trappista sajtot hirdet, elősegítve ezzel a belföldi termékek értékesítését. A CBA így is próbálja enyhíteni a tejtermelők, tejfeldolgozók gondjait – közölte Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója hétfőn az MTI-vel. Hozzáfűzte: „tagjaink számára kötelezővé tettük, hogy kiemelten helyezzék előtérbe a magyar tejtermékeket, különös tekintettel a hazai UHT tejet és trappista sajtot”.
A Tesco-Global Áruházak Zrt. magyarországi áruházaiban a friss tej kategóriában kizárólag magyar tejet kínál vásárlóinak. Az áruházlánc több mint egy évvel ezelőtt tett vállalásának, miszerint kizárólag magyar termelőktől vásárol friss tejet, azóta is eleget tesz – közölte a Tesco az MTI-vel.
Ezzel párhuzamosan az UHT – hűtést nem igénylő – tej kategóriában a magyar tej részarányát az importhoz képest a Tesco jelentősen megnövelte. Tette ezt annak ellenére, hogy a hazai termék ára folyamatosan magasabb, mint az import tejeké. Jelenleg az UHT tejből a választék közel fele származik magyar termelőktől, ez az arány az elmúlt négy évben folyamatosan emelkedett.