A Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet a Robert Bosch Kft. megbízásából idén is elkészítette a magyarországi lakosság autóparkját feltérképező reprezentatív felmérését, amelyet 2008 óta kétévente rendel meg.
A friss eredmények szerint a magyar háztartások 42 százalékában van autó. A mostani adat gyakorlatilag megegyezik a 2008-as számokkal, azonban a válság kitörésekor még a háztartások 5 százalékában volt fellelhető több autó, s 37 százalékára egy gépkocsi volt jellemző. A 2014-es adatok szerint a gépjárművek jellemzően saját tulajdonban vannak, céges autót a háztartások töredékében, 3 százalékában használnak csupán.
Autójuk leginkább azoknak a háztartásoknak van, ahol a benne élők kora 30–39, valamint 40–49 év. Az ilyen háztartásoknak mintegy felében van gépkocsi a kutatás alapján.
A felmérés szerint egy kivételével minden korcsoportban csökkent 2012-höz képest az autósok aránya. A kivétel a 60 éves és az e feletti korosztály, ahol idén 29 százalék a gépkocsival rendelkezők aránya. Ez jelentős, 6 százalékpontos növekedés 2012-höz, 7 százalékpontos 2010-hez és 9 százalékpontos 2008-hoz képest.
Az újautó-vásárlás drasztikus visszaesése következtében a gépjárművek életkori megoszlása 2008 óta romlott, de 2014-re a folyamat megállni látszik, sőt enyhe javulás is mutatkozik. 2014-ben a gépkocsik átlagosan 11,3 évesek, két évvel ezelőtt 11,6 évesek voltak.
Az eredményekből kiderül, hogy az autópark évek óta tartó öregedésének megtorpanása és az új járművek értékesítésének növekedése ellenére a legfeljebb ötéves kocsik aránya 15 százalék volt idén, szemben a 2012-es 12 százalékkal. Azonban a 2014-es adat jelentősen alulmúlja a válság előtti számokat: 2008-ban még az autók 30 százaléka volt öt évnél fiatalabb. A legfrissebb adatok szerint a kocsik 33 százaléka 6–10 éves, 45 százalékuk 11–20, 7 százalékuk pedig 20 év feletti volt.
Az autók átlagos életkora Budapesten a 2012-es bő 10 évről mostanra 9,5-re csökkent, és szintén mérséklődés volt a vidéki városokban élők autóinak életkoránál: két év alatt 11,6-ről alig több mint 11 évre mérséklődött. Ezzel szemben a községekben 12,2-ről 12,6 évre nőtt a kocsik átlagos életkora.
A kutatásból kiderült az is, hogy minél magasabb iskolai végzettséggel rendelkezik valaki, annál fiatalabb az autója. A legfeljebb 8 általánost végzettek a 2012-ben mért 13,7 éves járművek után idén már átlagosan 14,6 éves autókkal közlekedtek, a diplomásoknak átlagosan 10 éves autójuk volt, ami két éve nem változott – áll a közleményben.