Így autózik a magyar

Az autók átlagosan valamivel idősebbek 11 évnél.

LM
2014. 07. 14. 14:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet a Robert Bosch Kft. megbízásából idén is elkészítette a magyarországi lakosság autóparkját feltérképező reprezentatív felmérését, amelyet 2008 óta kétévente rendel meg.

A friss eredmények szerint a magyar háztartások 42 százalékában van autó. A mostani adat gyakorlatilag megegyezik a 2008-as számokkal, azonban a válság kitörésekor még a háztartások 5 százalékában volt fellelhető több autó, s 37 százalékára egy gépkocsi volt jellemző. A 2014-es adatok szerint a gépjárművek jellemzően saját tulajdonban vannak, céges autót a háztartások töredékében, 3 százalékában használnak csupán.

Autójuk leginkább azoknak a háztartásoknak van, ahol a benne élők kora 30–39, valamint 40–49 év. Az ilyen háztartásoknak mintegy felében van gépkocsi a kutatás alapján.

A felmérés szerint egy kivételével minden korcsoportban csökkent 2012-höz képest az autósok aránya. A kivétel a 60 éves és az e feletti korosztály, ahol idén 29 százalék a gépkocsival rendelkezők aránya. Ez jelentős, 6 százalékpontos növekedés 2012-höz, 7 százalékpontos 2010-hez és 9 százalékpontos 2008-hoz képest.

Az újautó-vásárlás drasztikus visszaesése következtében a gépjárművek életkori megoszlása 2008 óta romlott, de 2014-re a folyamat megállni látszik, sőt enyhe javulás is mutatkozik. 2014-ben a gépkocsik átlagosan 11,3 évesek, két évvel ezelőtt 11,6 évesek voltak.

Az eredményekből kiderül, hogy az autópark évek óta tartó öregedésének megtorpanása és az új járművek értékesítésének növekedése ellenére a legfeljebb ötéves kocsik aránya 15 százalék volt idén, szemben a 2012-es 12 százalékkal. Azonban a 2014-es adat jelentősen alulmúlja a válság előtti számokat: 2008-ban még az autók 30 százaléka volt öt évnél fiatalabb. A legfrissebb adatok szerint a kocsik 33 százaléka 6–10 éves, 45 százalékuk 11–20, 7 százalékuk pedig 20 év feletti volt.

Az autók átlagos életkora Budapesten a 2012-es bő 10 évről mostanra 9,5-re csökkent, és szintén mérséklődés volt a vidéki városokban élők autóinak életkoránál: két év alatt 11,6-ről alig több mint 11 évre mérséklődött. Ezzel szemben a községekben 12,2-ről 12,6 évre nőtt a kocsik átlagos életkora.

A kutatásból kiderült az is, hogy minél magasabb iskolai végzettséggel rendelkezik valaki, annál fiatalabb az autója. A legfeljebb 8 általánost végzettek a 2012-ben mért 13,7 éves járművek után idén már átlagosan 14,6 éves autókkal közlekedtek, a diplomásoknak átlagosan 10 éves autójuk volt, ami két éve nem változott – áll a közleményben.


Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.