Fordulat a kisgazdaságok érdekében

Januártól indulnak az új uniós agrártámogatások. Számos változással szembesülnek a termelők.

2014. 12. 29. 5:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Január elsején lép életbe a következő évek területalapú támogatásait meghatározó uniós rendelet. Vannak-e még nyitott kérdések az új rendszer kapcsán hazánk és az Európai Bizottság közt?
– A közvetlen támogatások esetében augusztus elsejéig, a zöldítéssel kapcsolatos részletszabályok vonatkozásában pedig október közepéig kellett megtennünk a szükséges bejelentéseket, amelyeket ezután áttekintett az Európai Bizottság. Az így felmerült kérdéseket mára tisztáztuk.

– Az új rendszer a korábbiakhoz képest jelentős változásokat hoz, a korábbi egyszerűsített területalapú támogatásokat (SAPS) más formában kaphatják a gazdák.
– A jövő évtől valóban több támogatási elem módosul. Elindul az alaptámogatás rendszere, ám ez gyakorlatilag megegyezik a ma is alkalmazott SAPS-al. Az unió lehetőséget adott arra, hogy ezt rendszert 2020 végéig továbbvigyük. Az alaptámogatás összege előreláthatóan hektáronként 144,7 euró lesz. Újdonság ugyanakkor, hogy a kifizetés alsó határa az egyhektárnyi támogatható terület. Ha a gazda állatokra vonatkozó termeléshez kötött támogatásban részesül, de nincs ekkora földje, esetében a minimális támogatás száz euró.

Kézikönyv a zöldítésről

– Az úgynevezett zöldítés kapcsán számos fórumon megfogalmazódott, hogy a gazdák még nincsenek tisztában az újítás lényegével. Mire kell odafigyelniük a termelőknek?
– A 2015–2020-as időszakban a mezőgazdasági termelőknek különböző éghajlati és környezeti szempontból fontos intézkedést is be kell építeniük a gazdálkodásukba. Ugyanakkor a korábbi aggodalmakkal ellentétben a követelményeket sokkal könnyebben teljesíteni lehet. Értékes területeket nem kell a termelésből kivonni, és nem lesz szükség több anyagi ráfordításra sem. Az első két évben, ha a gazda nem teljesíti maradéktalanul a követelményeket, akkor a mulasztással arányos, de a zöldítés összegét a legrosszabb esetben sem meghaladó szankcióban részesül. A zöldítés összege egyébként 2015-ben várhatóan egy hektárra vetítve évente 81,3 euró lesz.

– Milyen feltételeket kell teljesíteni ahhoz, hogy hozzájussanak ehhez az összeghez a gazdálkodók?
– A zöldítés három eleme a sokszínű növénytermesztés, az állandó gyepterületek fenntartása és az ökológiai jelentőségű terület kijelölése. A tíz hektár fölötti szántóterületen gazdálkodóknak adott évben legalább két különböző növénykultúrát, míg a 30 hektár feletti szántóterülettel rendelkezőknek legalább hármat kell termeszteniük. Az állandó gyep fenntartása nem érinti a gazdálkodókat, mivel ezt az előírást nem üzemi, hanem országos szinten kell betartani. Az ökológiai jelentőségű területek esetében a 15 hektárnál nagyobb szántóföldön gazdálkodóknak a terület 5 százalékát kell ilyen célra kijelölniük. Már készül a zöldítéssel kapcsolatos kézikönyv, amelyben minden kötelező elemet szemléletesen és gyakorlatias megközelítésben mutatunk be. A kiadványt a jövő év elején elektronikus formában érhetik el.

– Szintén új elem, hogy elvonják az 1200 hektár felett gazdálkodóktól a területalapú támogatásokat. Nagy felháborodás követte a kormány döntését, amivel az uniós elvárásoknál is szigorúbb rendszert vezetett be.
– Igaz, hogy a támogatási szabályok és a földtörvényben megállapított birtokmaximum összhangjának megteremtése érdekében hazánk a jogszabályi minimumnál magasabb összeget határozott meg, de ez az Európai Unióban nem egyedülálló. A döntéssel ugyanakkor a közvetlen termelői támogatások rendszerét úgy igazítjuk ki, hogy az a földforgalmi törvénnyel együtt képes lesz az egyik legfontosabb agrárpolitikai célkitűzés irányába mozdítani a magyar mezőgazdaságot. Nevezetesen megfordítani a kis- és közepes gazdaságok és a nagygazdaságok földhasználati jelenlegi 20:80 százalékos arányát.

– A tárca szerint hány nagybirtokost érinthet a döntés?
– A támogatási rendszer átalakításának vesztese néhány száz nagy, döntően szántóföldi növénytermesztéssel foglalkozó gazdaság lesz, hiszen a kormány a munkaigényes mezőgazdasági ágazatoknak, a munkahelyek megőrzése és új munkahelyek teremtése érdekében elindítja a Több munkahelyet a mezőgazdaságban! programot. Látni kell azt is, hogy az unió által megengedett támogatási pillérek közötti átcsoportosításokat követően 177 ezer földhasználó úgy kap hektáronként 12 euróval több támogatást, hogy a vidékfejlesztés forrásait érdemben nem kellett csökkenteni. Az említett cégek támogatásainak részleges átcsatornázásával százezrek jutnak magasabb támogatáshoz. Egyúttal a vidékfejlesztés részeként is több forrás marad majd olyan jogcímekre, mint agrár-környezetgazdálkodás, a mezőgazdasági beruházások vagy a tejtermelők támogatása. Ezekhez a támogatásokhoz az érintett nagy gazdaságok is hozzájutnak majd.

– Egyelőre nagy az aggodalom, főként az állattenyésztők részéről, hogy ha a nagy gazdaságoktól elvonják a támogatást, akkor azok nemcsak az állatállomány egy részét építik le, hanem foglalkoztatottaik jelentős részétől is megválhatnak, nem beszélve a technológiai fejlesztések elmaradásáról.
– A már említett Több munkahelyet a mezőgazdaságban! program az eredetileg tervezett forrásokhoz képest mintegy 212 milliárd forint munkahelyteremtést segítő plusztámogatást biztosít 2020-ig az állattenyésztőknek. Ez 2015-ben 33 milliárd forint – nemzeti költségvetésből finanszírozott – célzott többletforrást jelent. Ehhez adódnak hozzá az uniós termeléshez kötött támogatások. Jó néhány állattartó több támogatásra számíthat a program és az új uniós támogatások révén, mint amit jelenleg kap.

– Térjünk át a termeléshez kötött támogatásokra. Egy korábbi beszámolójából kiderült, hogy szinte minden ágazat több pénzre számíthat ezen a jogcímen. Hogyan sikerült mindezt kiharcolni Brüsszelben?
– Hosszú, szívós és következetes munkával, jó kompromisszumokkal és alkukkal. Nagy sikerként kell értékelni, hogy az érzékeny ágazatok esetében – a korábbi időszakoz képest – jelentős forrásbővülésre számíthatnak a termelők. Míg korábban a tej és a rizs esetében adhattunk ilyen támogatást, 2015-től ezeken túl a szarvasmarha, a juh, a cukorrépa, a zöldség és gyümölcs is csatlakozik ehhez a körhöz. Fontos újítás, hogy a fehérjenövények támogatására is jelentős, évente közel 8 milliárdos forrás nyílik, ami a takarmánytermelésen keresztül szintén az állattenyésztést segíti.

– A tejtermelők támogatása a jövő évben megduplázódik. Ez a többlet képes lesz ellentételezni az ágazatra váró nehézségeket, például a tejkvóta kivezetésével várható európai dömpinget?
– A tejágazat helyzetének kezelése kiemelt jelentőségű kérdés. Igyekeztünk olyan támogatási rendszert kialakítani, amivel a lehető legtöbb pénzt juttathatjuk az ágazatba. Az idén nemzeti és uniós forrásból mintegy 29 milliárd forintot kaptak a tejtermelők, ez az érték 2015-ben közel 50 milliárd forintra emelkedik. Reményeink szerint ez a forrásbővülés érdemben képes lesz javítani az ágazat helyzetén.

– A sertés és a baromfi ezúttal is kimaradt a kedvezményezettek köréből, holott a sertéslétszámban finoman szólva is lenne még hova fejlődnünk. Itt mivel készül a kormány?
– Az uniós szabályozási elvek szerint korábban sem tudtunk közösségi támogatást nyújtani ennek a két ágazatnak, ezt a 2014–2020-as tárgyalások során sem lehetett kiharcolni. Egyedüli mozgásteret a hosszadalmas egyeztetéseket követően engedélyezett nemzeti támogatások felfuttatása és azok minél jelentősebb kihasználása biztosít. Az évenkénti fokozatos emelésekkel eljutottunk oda, hogy 2014-ben az állatjóléti támogatási keret a sertés esetében 8,5 milliárd forintra, a baromfinál pedig 9,5 milliárd forintra nőtt azzal, hogy az első három negyedévi támogatásokat még 2014-ben kifizettük. A jövő év további előrelépést jelent. A baromfi- állatjóléti támogatás 11 milliárd forintra nő, az állatbetegségek megelőzésére fordítható összeg 8,5 milliárd forint lesz, amelyből 2,5 milliárd forint a baromfiágazatban, 6 milliárd forint pedig az egyéb állattenyésztési ágazatban hasznosulhat. Az igazi újdonság viszont az új koca-állatjóléti program elindítása lesz, évi 8,6 milliárd forintos keretösszeggel. Az emelkedő támogatások hatására minden fontos állatfaj esetében állománybővülést látunk, amely – hitünk szerint – töretlenül folytatódni fog.

– Az új fejlesztéspolitikai intézményrendszer egyik leglényegesebb pontja, hogy a földművelésügyi tárcától a Miniszterelnökséghez csatolták a vidékfejlesztési programot. Miért volt erre szükség?
– Az új kormányzati rendszerben a Miniszterelnökséghez tartozik az összes uniós fejlesztési forrás. Viszont minden olyan agrárügy, amely az elmúlt időszakban a Vidékfejlesztési Minisztériumhoz tartozott – például a területalapú támogatás vagy az agrártárgyú jogszabályalkotás –, továbbra is a szaktárcánál marad. A Miniszterelnökség kizárólag az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap forrásainak elosztásáért, a vidékfejlesztési stratégia létrehozásáért felel. Ennek a kerete a közös agrárpolitika második pillérén keresztül 1200 milliárd forint.

– Egyes elemzések arról szólnak, hogy 2020-tól az agráriumnak lassan el kell búcsúznia az uniós támogatásoktól. Hazánk képes lesz felkészülni erre az időszakra?
– Már a jelenlegi költségvetési tervezési folyamat előtt is többen osztották azt a nézetet, miszerint a közös agrárpolitika egyes pillérére megszűnik, vagy jelentősen csökken a kerete. Az viszont tény, hogy a közös agrárpolitika teljes költségvetése csökkent, ugyanakkor hazánk mégis a korábbiaknál jobb helyzetben, nagyobb keretből gazdálkodhat a 2020-ig tartó ciklusban. A következő költségvetési tervezési folyamat lezárultáig nem lehet kijelenteni, hogy el kell búcsúzni ezektől a forrásoktól. További átalakítások vagy módosítások várhatók, ezek hatásával pedig komolyan kell foglalkozni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.