Mégis megépül az M4-es?

Eddig hatvanmilliárd forintot költöttek a beruházásra.

Bodacz Péter
2015. 04. 25. 5:02
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelenleg több olyan megoldás is napirenden van, ami lehetővé tenné Szolnok bekötését az autópálya-hálózatba. Az egyik az lehet, hogy a már beépített elemekkel, az M4-es út elkezdett nyomvonalán folytatódik az építkezés, az egyes szóba jöhető alternatívák megvizsgálását követően – közölte lapunkkal a tárca. A kormány egy hónappal ezelőtt állította le az Abony és Fegyvernek közötti harminc kilométeres autópálya-szakasz építését előbb a kivitelezőkkel kapcsolatos kartell gyanúra hivatkozva, később pedig arra, hogy az unió nem támogatja a 110 milliárd forintos költségvetéssel jóváhagyott beruházást.

 

Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter ezt követően arról tett említést, hogy a Budapestet a szerb határral összekötő M5-ös autópálya irányából közelítheti meg gyorsforgalmi út Szolnokot. Az M4-es egyébiránt a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. tájékoztatása szerint harminc százalékban készült el. A Miniszterelnökség arról is tájékoztatást adott, hogy eddig 60 milliárd forintot költöttek a beruházásra, ebből 40 milliárd tételesen leigazolt munka, míg 20 milliárd forint előleg, amit a NIF visszakövetel. – Az államnak az az érdeke, hogy a kivitelezésre szánt összeg megtérüljön – közölte a tárca, hangsúlyozva: minden igazoltan elvégzett munkát kifizetnek a kivitelezésben részt vevő vállalkozóknak, de nem feledkeznek meg a folyamatban levő kartellvizsgálatról sem.

Lapunk azon kérdésére, hogy a jelen állás szerint teljesen fölöslegesen elköltött tízmilliárdokért kit terhel a felelősség, a Miniszterelnökség kifejtette: az építkezés azért kezdődhetett el az európai bizottsági (EB) jóváhagyást megelőzően, mert így – azaz utófinanszírozásban – működik a nagyberuházások uniós támogatási rendszere. Vagyis a tagállamok a bizottsági jóváhagyás után kapják vissza az általuk megelőlegezett forrásokat. – Ha a nagyberuházásokkal minden esetben meg kellene várnunk az EB jóváhagyását, akkor soha nem épülne semmi, mert ez a folyamat akár éveket is igénybe vehet. Ezen a rendszeren nem lehet változtatni, ez az uniós eljárás az Európai Unió mind a 28 tagállam gyakorlatában – közölte a minisztérium.

Az M4-es megépítésével kapcsolatos reményeket táplálja, hogy – mint azt a NIF tájékoztatása alapján tegnapi számunkban megírtuk –, egyelőre nincs szó az eddig elkészült létesítmények elbontásáról, ehelyett az őrzéssel és az állagmegóvással járó feladatok felmérése folyik. Ez becslések szerint évente több száz millió forintba kerülhet. A munkára a tervek szerint pályázaton keresnek majd vállalkozót.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.