Jelenleg több olyan megoldás is napirenden van, ami lehetővé tenné Szolnok bekötését az autópálya-hálózatba. Az egyik az lehet, hogy a már beépített elemekkel, az M4-es út elkezdett nyomvonalán folytatódik az építkezés, az egyes szóba jöhető alternatívák megvizsgálását követően – közölte lapunkkal a tárca. A kormány egy hónappal ezelőtt állította le az Abony és Fegyvernek közötti harminc kilométeres autópálya-szakasz építését előbb a kivitelezőkkel kapcsolatos kartell gyanúra hivatkozva, később pedig arra, hogy az unió nem támogatja a 110 milliárd forintos költségvetéssel jóváhagyott beruházást.
Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter ezt követően arról tett említést, hogy a Budapestet a szerb határral összekötő M5-ös autópálya irányából közelítheti meg gyorsforgalmi út Szolnokot. Az M4-es egyébiránt a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. tájékoztatása szerint harminc százalékban készült el. A Miniszterelnökség arról is tájékoztatást adott, hogy eddig 60 milliárd forintot költöttek a beruházásra, ebből 40 milliárd tételesen leigazolt munka, míg 20 milliárd forint előleg, amit a NIF visszakövetel. – Az államnak az az érdeke, hogy a kivitelezésre szánt összeg megtérüljön – közölte a tárca, hangsúlyozva: minden igazoltan elvégzett munkát kifizetnek a kivitelezésben részt vevő vállalkozóknak, de nem feledkeznek meg a folyamatban levő kartellvizsgálatról sem.
Lapunk azon kérdésére, hogy a jelen állás szerint teljesen fölöslegesen elköltött tízmilliárdokért kit terhel a felelősség, a Miniszterelnökség kifejtette: az építkezés azért kezdődhetett el az európai bizottsági (EB) jóváhagyást megelőzően, mert így – azaz utófinanszírozásban – működik a nagyberuházások uniós támogatási rendszere. Vagyis a tagállamok a bizottsági jóváhagyás után kapják vissza az általuk megelőlegezett forrásokat. – Ha a nagyberuházásokkal minden esetben meg kellene várnunk az EB jóváhagyását, akkor soha nem épülne semmi, mert ez a folyamat akár éveket is igénybe vehet. Ezen a rendszeren nem lehet változtatni, ez az uniós eljárás az Európai Unió mind a 28 tagállam gyakorlatában – közölte a minisztérium.