Szakemberhiány a Volánoknál

Létszámhiány miatt hamarosan leállhatnak a buszok, és ez egyértelműen a kormány felelőssége – állítja a Közúti Közlekedési Szakszervezet.

Bodacz Péter
2015. 07. 21. 7:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Létszámhiány miatt hamarosan leállhatnak a buszok, és ez egyértelműen a kormány felelőssége – állítja a Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ). A KKSZ közleménye szerint felháborítónak tartják Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter azon kijelentését, miszerint akár meg is szűnhetnek a Volánok, azokat összevonhatják a MÁV-val. A szakszervezet tiltakozik az elképzelés ellen, és béremelést, valamint megfelelő képzést követel „a szakma tudatos elsorvasztásának” bűne jóvátételeként.

A szervezet közleménye kitér arra is, hogy nemcsak a buszközlekedésben, hanem a közlekedési ágazat különböző szereplőinél is hasonló gondok vannak; létszámhiány miatt kongatják a vészharangot a MÁV-nál és teherfuvarozóknál is. – A Vasutasok Szakszervezete a szakmából való elvándorlásra panaszkodik, míg a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) mintegy 6500 sofőr hiányára hívta fel a figyelmet, a Volán-társaságoknál pedig már a cégvezetés is elismeri: ha nem történik változás a képzésben, valamint nem emelkednek a bérek, hamarosan nem lesz, aki vezesse a buszokat – áll a szakszervezet közleményében, amely hangsúlyozza: az elmúlt években több alkalommal is felhívták a munkáltatók és a tulajdonos Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. képviselőinek a figyelmét a problémára, mégsem történt semmi.

A szakmai érdekképviseletet megdöbbentette a kormányzat „égbekiáltóan laikus következtetése, miszerint ha kevés a vasutas és kevés a buszvezető, akkor a két problémát egyetlen cégbe integrálva kisebb lesz a gond”. Sérelmezik azt is, hogy a míg a buszvezetőkre egyre több teher nehezedik – például megvonták tőlük a korkedvezményes nyugdíj lehetőségét –, a döntéshozásban nincsenek tekintettel a mintegy 18 ezer munkavállaló sorsára.

Mint azt a KKSZ közleménye is felidézi, Lázár János miniszter másfél héttel ezelőtti sajtótájékoztatóján szólt arról, hogy a Volán-társaságokat megszüntethetik, a közúti személyszállítás feladatát pedig az államvasutakra bízhatják.

Lapunk információi szerint további két, alapjaiban a Miniszterelnökséget vezető miniszter által vázolttól eltérő javaslat is a kormány asztalán hever. Ismét napirenden van a korábban elvetett közlekedési holding terve, amelynek lényege, hogy az államvasutak és a Volánok integrálásával szüntetnék meg a közúti és vasúti közösségi közlekedés párhuzamosságait, lehetőség szerint az utóbbi javára. A harmadik elképzelés a jelenlegi struktúra megtartásáról szól; megmaradna külön cégnek a MÁV és a hét regionális Volán-társaság, és csak az utazási szolgáltatások – a menetrend és a jegyek – szintjén volna közösködés.

Szintén a Volán-társaságokat érinti, hogy az elmúlt napokban nagy ívű járműpark-fejlesztésről is szó esett: Becsey Zsolt, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára arról beszélt, hogy a következő években ezer új busz beszerzésére nyílik mód. A szakpolitikus kifejtette, hogy a szolgáltatások fejlesztése különös jelentőséggel bír, mivel az uniós előírások alapján 2017. január elsejével hazánkban is liberalizálni kell a távolsági közösségi közlekedési piacot. Azaz magántársaságok is elindíthatják menetrend szerinti szolgáltatásaikat.

A KKSZ által említett egyik problémára, a tehergépkocsi-vezetők hiányára egyébiránt már látszik megoldás: Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter Wáberer Györggyel, az MKFE elnökével közös múlt heti sajtótájékoztatóján jelentette be, hogy az állam hatezer sofőr képzésének költségeit állja. Az uniós források igénybevételével biztosított támogatás igen jelentős, fejenként meghaladja a 800 ezer forintot.

A közúti utas- és áruszállítást érintő hírek mellett az államvasutak háza táján is zajlik az élet: közös megegyezéssel megszűnik Zaránd György, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatójának munkaviszonya 2015. július 31-ével. A Napi Gazdaság értesülését megerősítette a társaság kommunikációs igazgatója. Morvai Katalin ugyanakkor nem kommentálta a lap azon információit, miszerint Zaránd utódja Csépke András, a személyszállító vállalat jelenlegi üzemeltetési igazgatója lehet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.