Eljárás indult a volt VW-vezér ellen

Csalás vádjával nyomoznak

MTI
2015. 09. 28. 14:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ügyészség hétfőn közölte, hogy csalás vádjával nyomoznak. Azt igyekeznek kideríteni, ki a felelős azért, hogy az emissziós értékek meghamisítására képes szoftverrel ellátott autók forgalomba kerülhettek.A német törvények alapján bárki nyújthat be büntetőfeljelentést az ügyészségen, amelynek aztán kötelessége vizsgálatot indítani, majd eldönteni, elégségesek a bizonyítékok ahhoz, hogy hivatalos nyomozás induljon. A Volkswagen-ügyben a braunschweigi ügyészség tucatnyi feljelentést kapott, ideértve az autógyártó vállalatét is – közölte Julia Meyer, az ügyészség szóvivője.Braunschweig a második legnagyobb alsó-szászországi város, nem messze hozzá található a Volkswagen székhelye, Wolfsburg.Martin Winterkorn 2007 óta töltötte be a vezérigazgatói tisztséget, amelyről szeptember 23-án mondott le. Pénteken megválasztott utódja, Matthias Müller, az Audi vezérigazgatója első beszédében a legfontosabb feladatának nevezte a Volkswagen iránti bizalom visszaszerzését, és azt ígérte, hogy vezetésével a Volkswagen minden tőle telhetőt megtesz a legszigorúbb megfelelési szabványok kidolgozására és bevezetésére.Névtelenül nyilatkozó források hétfőn megerősítették, hogy a Volkswagen felfüggesztette luxusmárkái, az Audi és a Porsche kutatás-fejlesztésért felelős vezetőit, Ulrich Hackenberget és Wolfgang Hatzot.A német közlekedési minisztérium szóvivője hétfőn megismételte, hogy az Egyesült Államokban kipattant botrány előtt a berlini kormánynak nem volt tudomása a csalásról. Egyúttal megerősítette azt a lapértesülést, miszerint a Szövetségi Közúti Közlekedési Hatóság (KBA) október 7-ig adott időt a Volkswagennek, hogy felvázolja, miként szándékozik megfelelni a nemzeti környezetvédelmi előírásoknak a botrányban érintett dízelmotorja esetében.A Volkswagen-konszernhez tartozó márkák élén több személycserét is végrehajtanak a következő hetekben.A konszern márkáit Magyarországon forgalmazó Porsche Hungaria hétfőn kiadott közleményéből kiderül, hogy a VW személyautó-üzletágának értékesítésért, marketingért és vevőszolgálatért felelős elnökhelyettesévé Jürgen Stackmannt nevezik ki, aki jelenleg a Seat igazgatótanácsának elnöke.Stackmann helyét Luca de Meo veszi át, aki az Audi AG értékesítésért, marketingért és utóértékesítésért felelős ügyvezető elnökhelyettese.A Volkswagen AG felügyelőbizottsága új igazgatási szervezetet határozott meg a csoport és a márkák, valamint az észak-amerikai régió számára – a pénteki ülés döntéseiről a konszern márkáinak magyarországi forgalmazója, a Porshe Hungaria tájékoztatta az MTI-t hétfőn.„Az új struktúra erősíti a márkákat és a régiókat, a szükséges teret megadja a konszern igazgatósága számára a stratégia és a vállalatirányítás körében, illetve kiemelt hangsúlyt fektet a jövőbeli fókusztémák célzott továbbfejlesztésére” – idézik a közleményben Berthold Hubert, a felügyelőbizottság megbízott elnökét.A felügyelőbizottság döntése szerint újraszervezik a konszern tevékenységeit Észak-Amerikában. Az Amerikai Egyesült Államok, Mexikó és Kanada piacait az új észak-amerikai régióba fogják össze. A Volkswagen Group of America elnöke és ügyvezető igazgatója Michael Horn marad.A Skoda márka új vezérigazgatója a Porsche AG igazgatóságának értékesítési és marketing területért felelős tagja, Bernhard Maier lesz. A jelenlegi vezérigazgató, Winfried Vahland a Volkswagen-csoport újonnan létrehozott észak-amerikai régiójának vezetését fogja átvenni. Az új csúcsvezetők várhatóan 2015. november elsejétől töltik be tisztségüket.Oliver Blume termelési igazgató veszi át a Porsche AG vezérigazgatói posztját a Volkswagen élére átigazoló Matthias Müllertől – közölte a dpa német hírügynökség a vállalat belső köreiből származó értesülésekre hivatkozva.A Porsche AG felügyelőbizottsága még a héten összeül a vezetői kinevezés megvitatására. A dpa értesülése szerint Oliver Blume az egyetlen jelölt a posztra, és a felügyelőbizottság köreiben nem kell ellenvetésre számítani.A 48 éves Oliver Blume két évtizede dolgozik a Volkswagen konszernnél és 2013 óta a Porsche autógyárnál.A Volkswagen olaszországi kereskedelmi pontjai hétfőtől felfüggesztették a német autógyár összes olyan márkájának értékesítését, amelyek a feltehetően csalásra lehetőséget adó szoftverrel üzemelő dízel motorral rendelkeznek.A felfüggesztést a német autógyár itáliai igazgatósága rendelte el a VW olaszországi üzleteibe küldött körlevéllel.A VW-márkákat értékesítő autókereskedők a sajtóban panaszolták el, hogy üzleteik a dízelbotrány kirobbanása óta üresek.Az olasz kereskedelmi minisztérium adatai szerint a károsanyag-kibocsátás értékeit manipuláló szoftver mintegy egymillió VW-járművet érinthet Olaszországban. Ennyit adtak el az érintett márkákból 2008 óta.A Corriere della Sera olasz napilap hétfői száma szerint a felfüggesztett autók között lehetnek azok is, amelyeket a VW-csoport az olasz rendőrségnek és csendőrségnek kezdett el szállítani. A német autógyár májusban nyerte el az olasz rendfenntartó erők közbeszerzési pályázatát, amelynek értelmében a következő három évben mintegy négyezer gépkocsival látta volna el az olasz rendőrséget és csendőrséget.Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) szeptember 18-án vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot azzal, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. A VW elismerte, hogy olyan szoftvert alkalmazott mintegy 11 millió, EA 189 típusú motorral üzemelő autóban, amely csak a próbapadon tartja a határérték alatt az emissziós értékeket, normál üzemmódban azonban nem.Kínában, ahol nagyon kevés a gázolajjal működő jármű, mindössze kétezer körül lehet a botrányban érintett autók száma, főleg az importból származó, négykerék-meghajtású Tiguan márkájú városi terepjárók jöhetnek szóba. A Volkswagen kínai vegyes vállalatai által gyártott autókba egyáltalán nem telepítették a csalásra lehetőséget teremtő szoftvert. Az utóbbi 12 hónap alatt Kínában eladott autóknak csak 0,4 százaléka volt dízeles.Varga Mihály szavai szerint a kormány már a múlt héten elkezdte az egyeztetést a dízelbotrány kapcsán. Egyelőre nem látszik az ügy hatása, de a nemzetgazdasági miniszter szerint az európai autóvásárlások visszafogása „a magyar gazdaság teljesítményének 0,3-0,6 százalékára is hathat”.A tárcavezető hétfőn az Európai Beruházási Bankkal kötött hitelszerződés aláírása után újságíróknak elmondta: meg kell várni az ügy mélyebb, nemzetközi hatásait, illetve azt, hogy milyen hatással lesznek a Volkswagen-csoportra. „Egyelőre várunk, mert nem tudjuk, hogy mi lesz a vizsgálat eredménye, a fizetendő kártérítés összege, és az mennyiben érinti a VW-csoportot. Eddig érzelmi hatást tapasztalunk, a dízelgyártással foglakozó cégek megijedtek, kivárnak, nekünk is meg kell várni, mik lesznek a következő hetekben az ügynek, a vizsgálatnak az eredményei” – mondta Varga Mihály.A nemzetgazdasági miniszter megemlítette, hogy az ügy Magyarországot is érinti, mert hazánkban komoly szerepe van az autógyártásnak, amely az ipari termelés 20-22 százalékát adja, és a magyar export több mint 10 százalékát biztosítja. Hozzátette: ezért is helyesnek bizonyult az, hogy a magyar kormány felismerte, diverzifikálni kell a gazdaságot, és olyan iparágakra is nagy hangsúlyt kell helyezni, mint például a gyógyszergyártás, az informatika és vagy a feldolgozóipar, mert ezzel csökkenteni lehet az autógyártás súlyát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.