Előzetes eljárás indult az Audi ellen

Később döntik el, indítanak-e hivatalos vizsgálatot az autógyár ellen.

MTI
2015. 09. 30. 16:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Funke-médiacsoporthoz tartozó újságokban szerdán közölt nyilatkozatában Wolfram Herrle ingolstadti főügyész elmondta: vizsgálják a rendelkezésükre álló tényeket, hogy eldöntsék, indítanak-e hivatalos vizsgálatot az autógyár ellen.Az Audi székhelye a dél-németországi Ingolstadtban található. A károsanyag-kibocsátási botrányban 2,1 millió Audi érintett, köztük az A1, az A3, az A4, az A5, a TT, a Q3 és a Q5 modell.A braunschweigi ügyészség már hétfőn büntetőeljárást indított Martin Winterkorn, a Volkswagen-csoport volt vezérigazgatója ellen, miután a konszern elismerte, hogy csalt bizonyos dízelüzemű járművei esetén a károsanyag-kibocsátási teszteknél.A Volkswagen ellen több országban vizsgálat indult. Az Egyesült Államok és Spanyolország után Dél-Koreában is pert indítottak autótulajdonosok az autógyártó ellen az emissziós trükközés miatt. Dél-Koreában két Volkswagen tulajdonosa támadta meg bíróságon a gyártót csalás vádjával. Azt követelik, hogy a bíróság érvénytelenítse az autók adásvételi szerződését, a VW pedig térítse vissza az autók kamatokkal megnövelt vételárát. A panaszosokat képviselő ügyvédi iroda jelezte, hogy több mint száz megkeresést kapott, és a jövő héten újabb kereseteket nyújt be.Az Egyesült Államok közigazgatási egységei közül elsőként a texasi Harris megye beperelte a Volkswagent, légszennyezés miatt 100 millió dolláros kártérítést követel tőle. A négymilliós megye útjain mintegy hatezer dízelüzemű Volkswagen-gyártmány közlekedik. A megyei ügyészségi hivatal kedden jelezte, hogy készek együttműködni más szövetségi államok és megyék kormányzataival. Eric Schneiderman, New York állam főügyésze már a múlt héten közölte, hogy szövetséget akar létrehozni a többi állammal a közös fellépés érdekében.Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Hivatala (EPA) szeptember 18-án vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot azzal, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. A VW elismerte, hogy olyan szoftvert alkalmazott mintegy tizenegymillió, EA189 típusú motorral üzemelő autóban, amely csak a próbapadon tartja a határérték alatt az emissziós értékeket, normál üzemmódban nem. A legtöbb autógyártó tároló katalizátor (lnt) vagy szelektív katalizátor (scr) alkalmazásával éri el, hogy csökkentse járművei nitrogén-oxid-kibocsátását. Az európainál is szigorúbb amerikai szabványok betartásához a két technológia együttes alkalmazására van szükség. Egy német intézet, a Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa (ICCT) adatai szerint e kifinomultabb technológia autónként 400 euró pluszköltséget jelent, azaz a 10,8 millió autót alapul véve a VW 4,3 milliárd eurót takarított meg. Az pedig mindössze 200 millió eurós költséggel járt volna, ha csak az Egyesült Államokban eladott autóit szerelte volna a Volkswagen a költségesebb katalizátoros rendszerrel.Elemzők számítása szerint botrány kirobbanása legalább 10 milliárd eurójába fog kerülni a gyártónak.A legfrissebb adatok szerint Portugáliában 94 400 autót (53 761 Volkswagent, 31 839 Audit és 8800 Skodát) érint a botrány. Csehországban 148 ezer jármű (101 ezer Skoda, 38 ezer Volkswagen, 7000 Audi és 1800 Seat), Nagy-Britanniában pedig mintegy 1,2 millió autó esetében kell megoldani a problémát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.