Ahhoz képest, hogy lassan három hónapja ismert az új feltételrendszer, nincs arról tudomásom, hogy az Uber-sofőrök elindultak volna a mindenkire egyformán vonatkozó tevékenységi engedély megszerzésének útján – mondta lapunknak az Országos Taxisszövetség elnöke. Ismert, az Uber okostelefon-alkalmazással hozza össze a fuvart kínáló és a fuvart kereső magánszemélyeket. A szolgáltatás a taxisoknak a konkurencia, a hatóságoknak pedig a szabályozás és a felügyelet rendezetlensége miatt zavaró, ezért augusztusban kormányrendeletben szigorú feltételekhez kötötték az engedélyeket.
Jelenleg gyakorlatilag egyetlen Uber-sofőr sem rendelkezik megfelelő papírokkal az elnök szerint. Metál Zoltán hozzátette, a Budapesti Közlekedési Központ a nagyobb fuvarszervező társaságok és a taxisszövetség segítségével folyamatosan ellenőrzi a szolgáltatást hirdető személyszállítókat. Mint mondta, az eddigi tapasztalatok elég siralmasak, az idáig ellenőrzött rengeteg Uber-sofőr egyike sem rendelkezett semmilyen engedéllyel. Az elnök lapunknak korábban arról is beszélt, hogy tudomásul venné mind a tízezer taxis az Ubert, ha azok beállnának a sorba, kiváltanák a szükséges engedélyt, és betartanák a személyszállítás törvényi feltételeit. Azt is közölte, hogy a taxirendelet augusztus elejei hatálybalépése óta több száz ellenőrzés történt, a taxisok családtagjaikkal, barátaikkal együtt segítettek.
Metál Zoltán kiemelte, az engedélyekkel rendelkező vállalkozások és taxi-gépkocsivezetők jogkövetők. Az új rendelet a taxisokat is érinti, ezzel kapcsolatban elmondta, nem egyszerre jár le a műszaki érvényességük azoknak a járműveknek, amelyek már nem felelnek meg az új országos jogszabályi követelményeknek, de a gépjárműcserék már elkezdődtek, folyamatosan zajlanak. Legkésőbb 2016. augusztus elejéig mintegy háromszáz gépjármű cseréjével számol. – Budapesten jelenleg mintegy ezer autós partner használja az Ubert, 2016 végéig újabb ezer magyar embernek kívánunk kereseti lehetőséget biztosítani – közölte megkeresésünkre a cég sajtóosztálya. Hozzátették, a szabályozások részleteiről jelenleg is folynak a tárgyalások a döntéshozókkal és több érintett hivatallal. Hangsúlyozták, nem szolgáltatók, hanem közösségi autómegosztó platform.
– Budapesten az UberX nevű rendszert üzemeltetjük, célunk továbbra is ennek fejlesztése, népszerűsítése és annak elérése, hogy ez a rendszer innovatív szabályozási keretek között működhessen. Ezer autós és 50 ezer regisztrált budapesti felhasználónk érdekeit képviseljük a tárgyalások során – írták válaszlevelükben
Kérdésünkre közölték, valamennyi partnerüket folyamatosan tájékoztatják a törvényi előírásokról, valamint felhívják a figyelmüket arra is, hogy az ebből a tevékenységből származó jövedelmek adókötelesek.