Megúszhatja Winterkorn a Volkswagen-botrányt

Nem hozható fel megalapozott gyanú, ami minden konkrét személy ellen indítható eljárásnak előfeltétele.

MTI
2015. 10. 01. 14:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vezérigazgató elleni eljárásról hétfőn tett bejelentés a Volkswagen ellen a dízelbotránnyal kapcsolatban indított „előzetes vizsgálat” keretében hangzott el. A vezérigazgató elleni eljárás megindításához azonban nem áll rendelkezésre konkrét és meglapozott gyanú – közölte csütörtökön az ügyészség.„Nem folyik jelenleg hivatalos vizsgálat Winterkorn ellen. Az ügyészség sajnálatát fejezi ki amiatt, hogy a korábbi sajtóközlemények alapján ez a benyomás alakulhatott ki. (...) Winterkorn ellen nem hozható fel megalapozott gyanú, ami minden konkrét személy ellen indítható eljárásnak előfeltétele” – fogalmaz az ügyészség közleménye.Martin Winterkorn a múlt héten mondott le vezérigazgatói posztjáról az Egyesült Államokban kirobbant botrány, a Volkswagen dízelmotorjainak emissziós értékeit manipuláló vezérlő szoftver miatt. Távozásakor közölte, hogy nem volt tudomása a csalásról.A garázsban marad négyezer autóFelfüggesztette négyezer új, dízelmotoros személyautó eladását Nagy-Britanniában a Volkswagen. A német autógyár brit részlegének csütörtöki bejelentése szerint lehetséges, hogy az érintett járművekbe is beszerelték az emissziós értékeket manipuláló szoftvert. Az eladások felfüggesztése a Volkswagen személyautók mellett a dízelmotorral felszerelt Audi-, Seat- és Skoda-modelleket is érinti. A Volkswagen szerint ideiglenes intézkedésről van szó, és a piacról most kivont járműveket ismét meghirdetik értékesítésre, amint a cég szervizeiben a szükséges átvizsgálások lezajlottak.Spanyolországban több mint 683 ezer autót adtak el manipulált motorral a Volkswagen-csoporthoz tartozó négy autómárkából – írta a spanyol kormánynak küldött levelében az autóipari cég, az abban leírt adatokat csütörtökön ismertette a spanyol sajtó.A vállalat közlése szerint a dél-európai országban értékesített dízelüzemű személygépkocsik közül több mint 257 ezer Volkswagen, 221 ezer Seat, 147 ezer Audi, 37 ezer Skoda márkájú. Emellett több mint 20 ezer Volkswagen haszonjárművet is eladtak. Hangsúlyozták: a gépkocsik biztonságosak és alkalmasak a közúti közlekedésre.Az EA 189 típusú motorral üzemelő autókba olyan szoftvert telepítettek, amely csak a próbapadon tartja a határérték alatt a károsanyag-kibocsátási értékeket, normál üzemmódban azonban nem.A VW-csoport október 3-án teszi közzé internetes oldalán, hogy az érintett márkák mely modelljeiről van szó. Az autótulajdonosok ezt követően egy ingyenesen hívható telefonszámon érdeklődhetnek.A spanyol kormány egy héttel ezelőtt kérte a VW-csoporttól a most megküldött adatokat. Az ipari miniszter azóta bejelentette: visszakérik a vállalattól azt az autónként 1000 eurós (313 ezer forint) összeget, amellyel a kormány az alacsony károsanyag-kibocsátású járművek vásárlását támogatta.Spanyolországot érzékenyen érinti botrány, a német nagyvállalat jelentős beruházó a dél-európai országban. Két üzemében, Barcelonában és Pamplonában 16 ezren dolgoznak. A Volkswagen és a VW-csoporthoz tartozó Seat a két legnépszerűbb autómárka, az eladási listák élén állnak Spanyolországban.Hatszázezer olaszországi autót érinthet a VW német autógyár által elrendelt ellenőrzés – írta a La Repubblica olasz napilap csütörtöki internetes oldala. Az újság autósrovatának értesülései szerint az olasz utakon közlekedő VW és a német márkához tartozó más járművek közül ennyiben lehet beszerelve az érintett szoftver.A szoftverrel felszerelt autókból Olaszországban 2008 óta egymilliót adtak el. A La Repubblica.it hatszázezerre teszi azoknak a számát, amelyeket a VW biztosan visszahív, hogy saját olaszországi műhelyeiben ellenőrizze és szükség esetén „megjavítsa” őket.A VW hétfőn függesztette fel dízeljárműveinek olaszországi értékesítését. Erre a német autógyár olaszországi igazgatósága utasította az itáliai viszonteladókat.Felfüggesztették Romániában a VW-csoport Euro–5-ös 1,2, 1,6, és 2 literes hengerűrtartalmú dízelmotorral felszerelt járműveinek törzskönyvezését – jelentette be csütörtökön Iulian Matache közlekedési miniszter. A rendelkezés nyomán a romániai Volkswagen, Seat, Skoda és Audi márkakereskedők telepein lévő mintegy 300 eladatlan járművet egyelőre nem lehet forgalomba hozni.A miniszter szerint Romániában 105 ezer olyan, a VW-csoport által gyártott dízelmotoros járművet adtak el, amelyekbe a gyártó beszerelte a károsanyag-kibocsátási teszteket megtévesztő szoftvert; ezek közül 56 ezret újonnan, 49 ezret pedig használtan vásároltak meg romániai tulajdonosaik. A tárcavezető nem tudta megmondani, mikor fogják visszahívni az érintett járműveket, egyelőre a német szaktárcától várnak tájékoztatást az ügyben.A dízelbotrány ügyében tartott csütörtöki bukaresti sajtótájékoztatón Gratiela Gavrilescu környezetvédelmi miniszter megnyugtatta az érintett autótulajdonosokat, hogy nem fognak magasabb környezetszennyezési illetékek fizettetni velük, akkor sem, ha autójuk rosszabb besorolást kap: a román szaktárca az illeték-különbséget a VW-csoporttól akarja behajtani.Marius Dunca, a román fogyasztóvédelem igazgatója azt mondta: 100 ezer lejig (7 millió forintig) terjedő bírságra számíthatnak azok a romániai márkakereskedők, amelyek a megtévesztő szoftvert tartalmazó járműveket eladták Romániában. „A gyártó német cég: őket nem tudjuk Romániában tisztességtelen kereskedelmi tevékenységért megbüntetni” – mondta Dunca. Megjegyezte, hogy a román fogyasztóvédelemhez egyelőre egyetlen, a dízelbotránnyal kapcsolatos panasz sem érkezett a Volkswagen ellen.Nem lenne szabad a dízelmotor létjogosultságát megkérdőjelezni a Volkswagen emissziós botránya miatt – figyelmeztetett a Ford németországi igazgatója, Bernhard Mattes. A dízelmotor lényeges eleme kell, hogy maradjon minden kiegyensúlyozott szén-dioxid-kibocsátási stratégiának – jelentette ki a Ford igazgatója csütörtökön az Automobilwoche autóipari szaklap berlini konferenciáján.A dízelmotor egyike a legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztású és károsanyag-kibocsátás tekintetében a legkedvezőbb erőforrásoknak – mutatott rá. Hangsúlyozta, hogy a Ford soha nem manipulálta járműveit, és nem is áll szándékában ilyet tenni.Londoni pénzügyi elemzők szerint a Volkswagen botrányának potenciális piaci következményei lefelé ható kockázatokkal terhelik a közép- és kelet-európai EU-gazdaságok növekedési kilátásait. A Morgan Stanley globális bankcsoport londoni elemzőinek csütörtöki tanulmánya szerint a Volkswagen-botrány lehetséges hatásaira a térségben a cseh gazdaság a legérzékenyebb, utána Szlovákia, Magyarország és Lengyelország következik, Románia ugyanakkor viszonylag védett e hatásoktól. Az öt vizsgált gazdaság együtt – Németország után – a második legnagyobb autógyártó térség Európában, évente 3,7 millió járművel. Ez a Németországban egy év alatt gyártott 5,9 millió autó 62 százaléka, viszont ez az öt gazdaság a német hazai össztermék (GDP) 30 százalékát állítja elő, vagyis az autóiparnak arányosan jóval nagyobb a súlya e csoportban.A német autógyár csütörtökön közölte, hogy 26 141 járművet értékesített az Egyesült Államokban szeptemberben, 0,56 százalékkal többet az egy évvel korábbi azonos időszakhoz képest.A Volkswagen-csoporthoz tartozó, luxusmárkákat gyártó Audi 17 340 autót adott el az Egyesült Államokban szeptemberben, ez éves összehasonlításban 16,2 százalékos növekedést jelent.„Szeretnénk megköszönni kereskedőinknek és ügyfeleinknek a támogatást” – mondta Mark McNabb, a Volkswagen amerikai leányvállalatának ügyvezető igazgatója, aki azt ígérte, hogy kitartóan fognak dolgozni a bizalom visszaszerzéséért.A szeptemberi adatok még nem elégségesek annak felméréséhez, hogy milyen kereskedelmi következményekkel jár majd az Egyesült Államokban kirobbant emissziós csalási botrány. Egyelőre annyi bizonyos, hogy az amerikai környezetvédelmi hatóság (EPA) nem adta meg a forgalmazási engedélyt a Volkswagen legújabb dízelüzemű járműveire.Szeptemberben jelentősen megugrottak mindhárom nagy amerikai autógyár – a General Motors, a Ford Motor és a Fiat Chrysler Automobiles – eladásai, mert az olcsó üzemanyag és a rendkívül alacsony kamatok miatt emelkedett a kereslet a városi terepjárók és a nyitott kisteherautók iránt.A legnagyobb autógyártó, a General Motors közölte, hogy az egy évvel korábbinál 12 százalékkal több járművet – 251 310 darab autót – adott el szeptemberben. A Ford összes eladásai 23 százalékkal (221 599 darab), a Fiat Chrysleré pedig 14 százalékkal (193 019 darab) emelkedtek.Elkerülhetetlennek nevezte a Miniszterelnökséget vezető miniszter, hogy a kormány intézkedési tervet készítsen a gazdasági növekedés erősítése érdekében a Volkswagen-botrány miatt. Lázár János csütörtöki sajtótájékoztatóján együttműködést szorgalmazott a győri Audi gyárral, és jelezte: nem számol elbocsátásokkal, de a forgalom visszaesése miatt a cégcsoport várhatóan kisebb részt tud vállalni a gazdasági növekedésből. A tárcavezető szerint foglalkozni kell azzal, hogyan teljesíthetők a 2016-os költségvetésben rögzített számok a VW-botrány mellett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.