Bár a Japan Tobacco időközben beadta a derekát, így is elég ismert cigarettamárkák fogyhatnak el a dohányboltok polcairól. De még ha akár holnap belemennének is az alkuba, időbe telik, mire felhalmozzák a szükséges készleteket. Még ha egy-két napon belül a két nagy multi meg is gondolná magát, akkor is lenne hiány, mivel két-három hétre van szükség, hogy a nagy gyártók feltöltsék az Odbe raktárait – írta meg a Népszabadság.
A probléma az, hogy a dohányellátó százmilliós, milliárdos értékű, több hónapra elegendő cigikészlet felhalmozását írja elő a cégeknek, ehhez azonban nem ad bankgaranciát.
Van, aki előre számolt a kaotikus helyzettel, a lap által egyik megkérdezett trafikos azt mondta, nemrég a szokásosnál egy héttel többre elegendő készletet szerzett be – azért csak ennyit, mert ennél többet nem tudna tárolni. Szerinte ez a készlet november 25-ig elég, utána „lehúzza a rolót”.
Marlboro, Multifilter, Philip Morris, Benson&Hedges, Golden Gate, Symphonia, Mustang, Főnix, West, Gauloises, Davidoff – ezek a márkák hamarosan mind eltűnhetnek a trafikok polcairól, sorolta az Index. Fodor Sándor, az Odbe kommunikációs vezetője a portálnak azt mondta, eddig csak az Alföld Tabakkal, a British American Tobaccóval, a Continentallal, a Danczekkel, a Tabán Trafikkal, a TTI-vel és a JTI-vel sikerült megállapodniuk.
A portál szerint a nagy gyárak kivárnak, jó esély van ugyanis arra, hogy az Európai Bizottság elkaszálja a dohányellátós törvényt, és akárcsak számos korábbi esetben, vissza kell csinálni az egészet.
Ismert, az EU által is kifogásolt pályázaton Sánta János cége, a Tabán Trafik és a BAT közösen nyert, az így létrejött Odbe a dohányáru árának körülbelül 3 százalékát kapja az eladott termékek után.