A kormányközi szerződés véglegesítésével Kína és a közép-, illetve kelet-európai országok csúcstalálkozóján megtörténhet az aláírás. A magyar kormány ezt követően nyújtja be a megállapodást a parlamentnek ratifikációra, és lefolytatja a szükséges egyeztetéseket az Európai Bizottsággal – mondta a tárcavezető.
Szijjártó Péter kifejtette: a Budapestet Belgráddal összekötő vasútvonal 166 kilométeres magyarországi szakaszát felújítják, villamosítják, modern biztosítóberendezésekkel látják el, illetve a jelenlegi egy vágány mellé még egyet építenek, amelyet alkalmassá tesznek 740 méter hosszú teherszállító szerelvények közlekedésére. A két főváros között az új vasúti pályán közlekedő személyvonatok menetideje két és fél órára csökken, korszerűbbé válik az elővárosi közlekedés is. A magyarországi szakasz költsége várhatóan meghaladja a 470 milliárd forintot.
„A beruházás megvalósításához 85 százalékban kínai hitelt kívánunk felvenni. Miután a kormányközi szerződést aláírtuk, a finanszírozásról szóló tárgyalások is célegyenesbe érkeznek. Az a célunk, hogy a nemzetgazdasági érdekeket minden tekintetben figyelembe vevő feltételekkel tudjuk igénybe venni e kölcsönt a Kínai Eximbanktól”
– mondta Szijjártó Péter.
Az MTI tudósítójának arra az információjára, hogy kínai részről állítólag szeretnének kínai gyártású mozdonyokat, illetve szerelvényeket látni a Belgrád–Budapest vonalon, a miniszter közölte: világossá tette a partnerei számára, hogy ennek akkor lehet realitása, ha
„a kínaiak gyártóbázist hoznak létre Magyarországon, vagyis munkahelyeket teremtenek”.
A magyar fél arra számít, hogy a tervezett vasútvonal lesz a legversenyképesebb szállítási mód a görög kikötők és a nyugat-európai piac között. A beruházással Magyarország profitálni fog földrajzi elhelyezkedéséből, újabb lépést tesz annak érdekében, hogy meghatározó európai állomás legyen Kína gazdasági terjeszkedésének útján, az „egy övezet, egy út” kezdeményezés megvalósításának stratégiájában – mondta a külügyminiszter.