Elsősorban az idős emberek védelmét célozzák a Kereszténydemokrata Néppárt (KDNP) csaló termékbemutatók visszaszorítására irányuló törvénymódosító javaslatai, de a parlament honlapján található dokumentumok alapján a héten és a jövő héten sem tárgyalja ezeket az Országgyűlés. Így a termékbemutatós „lehúzások” egyelőre zavartalanul folytatódhatnak.
Lapunk az elmúlt valamivel több mint egy évben két ilyen rendezvényen is járt, tavaly nyáron például egy fóti előadásra ültünk be a közönség soraiba. Ekkor nyugdíjas embereket vertek át több százezer forinttal. Jóval magasabb áron fizettettek ki velük többek között takarítógépet, főzőedényeket. Volt, akinek a helyszínen hitelt kellett felvennie, sőt olyan is, akit több tízezer forintos nyereménnyel vertek át. A 250 ezer forintos birkatakarót kínáló Best Original Kft.-ről később kiderítettük, hogy végrehajtás alatt áll, és törvényt sértett a rendezvénnyel. Arra sem vették ugyanis a fáradságot, hogy bejelentsék a rendezvényt a helyi jegyzőnél.
Idén szeptemberben egy terézvárosi termékbemutatón járt inkognitóban a Magyar Nemzet, ide a vendégeket a kiküldött meghívó szerint számítógépes sorsoláson választották ki. Itt csodaedénykészletet, inframatracot vettek a megtévesztetett idős emberek, és mintegy félmillió forintot kellett fizetniük érte. Ajándékutalványt is kaptak, ami persze nem volt elég a termék megvásárlására, külön hitelt kellett felvenniük.
Számos olvasónk fordult hozzánk hasonló panasszal: volt, akit használhatatlan masszázsággyal, másokat hajszárítóval tévesztettek meg. Tapasztalataink szerint valótlan, szórólapon megtalálható ígéretekkel, sokszor nem is létező ingyenes egészségiállapot-felméréssel, ajándékokkal csábítják a fogyasztókat a rendezvényekre. Itt pedig megtévesztő információkkal, agresszív marketingtechnikákkal veszik rá őket a szerződéskötésre.
A törvényi szigorítás már évek óta téma a pártok körében, a fogyasztóvédelmi hatóságnál és a békéltető testületeknél is, de júliusig senki sem jelentett be konkrét tervet. Végül megszületett a Rétvári Bence kereszténydemokrata alelnök által jegyzett javaslat, amely szerint a termékbemutatót folytató vállalkozások kötelesek lennének ügyfélszolgálatot fenntartani, valamint telefonos és e-mailes elérhetőséget biztosítani.
Szerinte így a fogyasztók élhetnének az elállási jogukkal, tehát 14 napon belül vissza tudnák kérni az áruért adott pénzt, ha elégedetlenek vele. A reklámtevékenységről szóló törvényt úgy változtatnák meg, hogy a termékbemutatóval egybekötött értékesítésnél tilos lenne megtévesztő kedvezményekkel élni: nem lehetne ajándéksorsolást tartani, és nem mondhatják egy termékre, hogy ingyen van, ha kiderül, hogy fizetni kell érte.
Változna a pénzügyi vállalkozásról szóló törvény is, amely megtiltaná a szervező cégnek, hogy a helyszínen fogyasztói hitelt közvetítsen. Így a vásárlónak maradna néhány nap gondolkodási ideje, mielőtt egy pénzintézethez fordulna kölcsönért.
A gyors szigorításokra egyébként azért lenne szükség, mert egyre több a megkárosított vásárló. 2010-ben még 228, tavaly már 780 írásos panasz érkezett a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz a megtévesztő termékbemutatók miatt. A július elején benyújtott módosításokról Rétvári Bence akkor azt mondta, hogy szeptemberben fogadhatja el az Országgyűlés. Októberben a párt sajtóosztálya azt közölte lapunkkal, hogy novemberben szavazhat róla a parlament. A hét elején ismét kerestük a sajtóosztályt, ahonnan tegnap azt a választ kaptuk, hogy december elején fogadhatják el a javaslatokat, némi módosítással, de az eredeti törvényalkotói szándékkal összhangban. Így a változások január 1-jétől léphetnek érvénybe. A párt úgy látja, a fogyasztók várják az új szabályozást, a többi parlamenti párt pedig szintén támogatja a kezdeményezést.