Még nincs vége a trükközésnek

Csak jövő januártól szigorodhatnak a termékbemutatók szabályai.

Horváth Attila
2015. 11. 19. 5:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elsősorban az idős emberek védelmét célozzák a Kereszténydemokrata Néppárt (KDNP) csaló termékbemutatók visszaszorítására irányuló törvénymódosító javaslatai, de a parlament honlapján található dokumentumok alapján a héten és a jövő héten sem tárgyalja ezeket az Országgyűlés. Így a termékbemutatós „lehúzások” egyelőre zavartalanul folytatódhatnak.

Lapunk az elmúlt valamivel több mint egy évben két ilyen rendezvényen is járt, tavaly nyáron például egy fóti előadásra ültünk be a közönség soraiba. Ekkor nyugdíjas embereket vertek át több százezer forinttal. Jóval magasabb áron fizettettek ki velük többek között takarítógépet, főzőedényeket. Volt, akinek a helyszínen hitelt kellett felvennie, sőt olyan is, akit több tízezer forintos nyereménnyel vertek át. A 250 ezer forintos birkatakarót kínáló Best Original Kft.-ről később kiderítettük, hogy végrehajtás alatt áll, és törvényt sértett a rendezvénnyel. Arra sem vették ugyanis a fáradságot, hogy bejelentsék a rendezvényt a helyi jegyzőnél.

Idén szeptemberben egy terézvárosi termékbemutatón járt inkognitóban a Magyar Nemzet, ide a vendégeket a kiküldött meghívó szerint számítógépes sorsoláson választották ki. Itt csodaedénykészletet, inframatracot vettek a megtévesztetett idős emberek, és mintegy félmillió forintot kellett fizetniük érte. Ajándékutalványt is kaptak, ami persze nem volt elég a termék megvásárlására, külön hitelt kellett felvenniük.

Számos olvasónk fordult hozzánk hasonló panasszal: volt, akit használhatatlan masszázsággyal, másokat hajszárítóval tévesztettek meg. Tapasztalataink szerint valótlan, szórólapon megtalálható ígéretekkel, sokszor nem is létező ingyenes egészségiállapot-felméréssel, ajándékokkal csábítják a fogyasztókat a rendezvényekre. Itt pedig megtévesztő információkkal, agresszív marketingtechnikákkal veszik rá őket a szerződéskötésre.

A törvényi szigorítás már évek óta téma a pártok körében, a fogyasztóvédelmi hatóságnál és a békéltető testületeknél is, de júliusig senki sem jelentett be konkrét tervet. Végül megszületett a Rétvári Bence kereszténydemokrata alelnök által jegyzett javaslat, amely szerint a termékbemutatót folytató vállalkozások kötelesek lennének ügyfélszolgálatot fenntartani, valamint telefonos és e-mailes elérhetőséget biztosítani.

Szerinte így a fogyasztók élhetnének az elállási jogukkal, tehát 14 napon belül vissza tudnák kérni az áruért adott pénzt, ha elégedetlenek vele. A reklámtevékenységről szóló törvényt úgy változtatnák meg, hogy a termékbemutatóval egybekötött értékesítésnél tilos lenne megtévesztő kedvezményekkel élni: nem lehetne ajándéksorsolást tartani, és nem mondhatják egy termékre, hogy ingyen van, ha kiderül, hogy fizetni kell érte.

Változna a pénzügyi vállalkozásról szóló törvény is, amely megtiltaná a szervező cégnek, hogy a helyszínen fogyasztói hitelt közvetítsen. Így a vásárlónak maradna néhány nap gondolkodási ideje, mielőtt egy pénzintézethez fordulna kölcsönért.

A gyors szigorításokra egyébként azért lenne szükség, mert egyre több a megkárosított vásárló. 2010-ben még 228, tavaly már 780 írásos panasz érkezett a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz a megtévesztő termékbemutatók miatt. A július elején benyújtott módosításokról Rétvári Bence akkor azt mondta, hogy szeptemberben fogadhatja el az Országgyűlés. Októberben a párt sajtóosztálya azt közölte lapunkkal, hogy novemberben szavazhat róla a parlament. A hét elején ismét kerestük a sajtóosztályt, ahonnan tegnap azt a választ kaptuk, hogy december elején fogadhatják el a javaslatokat, némi módosítással, de az eredeti törvényalkotói szándékkal összhangban. Így a változások január 1-jétől léphetnek érvénybe. A párt úgy látja, a fogyasztók várják az új szabályozást, a többi parlamenti párt pedig szintén támogatja a kezdeményezést.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.